مدیریت خرید قطعات یدکی گیربکس های صنعتی

مدیریت خرید قطعات یدکی گیربکس های صنعتی

تدوین و اجرای یک استراتژی مدون برای تامین قطعات یدکی گیربکس های صنعتی شرط لازم برای اقدام موثر و کارآمد در زمان خرابی گیربکس ها میباشد. برای تدوین یک استراتژی موثر لازم است معیارهای مناسبی انتخاب گردد تا مشخص شود کی، چگونه، چه قطعاتی و از چه منبعی خرید صورت پذیرد باید برخی مفاهیم پاسخ و ارزش دهی گردد. در این مقاله سعی شده است بر اساس بررسی بیش از 1000 پرونده از سوابق فروش و یا مناقصات و استعلام های شرکت های بزرگ صنایع سنگین کشور به بررسی و ارائه راهکاری جهت بهینه سازی استراتژی های تأمین قطعات یدکی گیربکس های صنعتی سایز متوسط و بزرگ پرداخته شود. بدین ترتیب شرکت ها میتوانند با برنامه ریزی موثر و دقیق تر به مقابله با شکست قطعات مختلف رفته و این اطمینان حاصل گردد که تعمیرات به دلیل روند خرید و تأمین قطعات طولانی و یا غیر موثر نخواهد گردید.
مقدمه:

یکی از مشکلات فعلی صنعت در حوزه گیربکس های صنعتی مسأله انتخاب صحیح گیربکس و یا تأمین قطعات یدکی گیربکس و مدیریت آنها میباشد.

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که یک گیربکس سالها بدون مشکل کار میکرده است و پس از یک حادثه کوچک از قبیل شکست بلبرینگ، مجبور به تعمیرات بر روی گیربکس شده باشید و بعد از آن در دوره های متناوب کوتاه یا میان مدت مدام گیربکس دچار شکست در قسمتهای مختلف شده باشد. حال این سوال مطرح میگردد که به چه دلایلی کارخانجات مشابه در کشورهای توسعه یافته و یا کارخانجاتی که در کشورهای در حال توسعه یا جهان سوم بوده ولی تحت مدیریت شرکت های بزرگ دنیا قرار دارند پس از تعمیرات معمولا با توقفاتی از جنس توقفات ما مواجه نمیشوند؟ البته این نکته حائز اهمیت میباشد که بدلیل مشکلات تحریمی دسترسی به سازنده اصلی و قطعات یدکی در چند سال اخیر بسیار مشکل بوده است .

به غیر از روشهای صحیح و استاندارد نگهداری و برونسپاری به شرکت های متخصص و مجرب، وجود و تهیه یک استراتژی کارآمد در خصوص مدیریت انبار قطعات یدکی گیربکس لازم و ضروری است و نکته از آن مهمتر اجرای دقیق این استراتژی است.

حتی با فرض عدم وجود این نوع مشکلات، ذکر این نکته که ساخت دنده ها و شافت دنده ها با کیفیت مطلوب از چندین هفته تا چندین ماه زمان نیاز دارد و همچنین شکست قطعات امری نیست که بگوییم فقط در کشور ما اتفاق میفتد، سوال اصلی این است که شرکت های مذکور چگونه پس از تعمیرات به کیفیتی مشابه گیربکس تقریبا نو باز میگردند؟

البته به استحضار میرساند هدف از این مقاله کمک به بهینه سازی استراتژی مدیریت قطعات یدکی گیربکس های صنعتی است و پس از اتخاذ این استراتژی عوامل مهم دیگری نیز از قبیل انتخاب سازنده مناسب و همچنین تبحر تکنسین ها و کارشناسان تعمیرات نیز نقش تعیین کننده خواهند داشت که دو عامل اخیر موضوع بحث این مقاله نمیباشد.
روش بررسی:

پیشنهاداتی که ارائه شده است از مجموع نتایج پژوهشی شرکت کابرو بر روی بیش از 1000 پرونده گیربکس های صنعتی سایز متوسط و بزرگ از انواع استعلام ها، مناقصات، بازدیدهای صورت پذیرفته از خطوط تولید، پروژه های مشاوره ای به حدود 100 کارخانه بزرگ کشور در صنایع سنگین از قبیل سیمان، فولاد، سنگ آهن، نورد، پتروشیمی و معادن میباشد.

این مقاله با پاسخ به سوالات ذیل سعی در راهنمایی سازمانها در تدوین مدیریت قطعات یدکی گیربکس های صنعتی بزرگ و متوسط دارد. لذا چنانچه استراتژی تدوین شده با در نظر گرفتن موارد ذیل باشد نتیجه آن بسته به اینکه نحوه نگرش و اولویت بندی مدیران سازمان چگونه باشد باعث میگردد تا مدیران تا حدود کاملی نسبت به نتایج روند تعمیرات واقف خواهند بود و در این خصوص نکات مبهم حذف میگردند.

تهیه و اجرای یک برنامه استراتژیک انبار قطعات یدکی ما را در پشتیبانی خطوط تولید جهت به حداقل رساندن توقف خطوط کمک مینماید. در غیر اینصورت در برخی موارد استراتژی اشتباه باعث افزایش هزینه های تحمیلی به مجموعه خواهد گردید.

به عنوان مثال استراتژی دو شرکت خصوصی تولید کننده میلگرد را با هم مقایسه مینماییم که هر دو مثال واقعی است:

قطعه خراب شده
شرکت اول با قیمت بسیار نازلی از یکی از شرکت های با کیفیت پایین خارجی (درجه 3) اقدام به خرید گیربکس های خط تولید خود نموده است. دو دستگاه از گیربکس های اصلی خط که از نوع Bevel Helical میباشند پس از کارکردی کمتر از یکسال دچار شکست دنده در مرحله ورودی یعنی دنده های spiral bevel یا کرانویل پینیون گردیده است. با توجه به ایرادات در طراحی و ساخت گیربکس جهت به حداقل رساندن قیمت، متأسفانه این شرکت در طول چندین ماه مجبور به تعویض تمامی دنده ها گردیده که بزرگترین دنده آن تا قطر بیش از یک متر میباشد. نکته حائز اهمیت آنست که هزینه های تعمیرات از هزینه قیمت کل گیربکس بالاتر رفته مضاف بر اینکه به علت شکستهای پی در پی در حال حاضر پوسته گیربکس نیز دچار دفرمگی گردیده است و این اتفاقات همگی در زمان کوتاهی پس از راه اندازی خط شروع گردیده است.

شرکت دوم با گذشت چندین سال از زمان راه اندازی به علت طراحی اصولی و خرید با کیفیت تا بحال شکستی در خصوص دنده های گیربکس های اصلی خود نداشته اند ضمن آنکه این شرکت همزمان با توجه به حجم تولید بیش از ظرفیت نامی و فشار وارده به گیربکس ها اقدام به تهیه گیربکس هایی با مشخصات فنی یکسان نموده تا در زمان نیاز توقف خط را به حداقل ممکن برساند و ضمنا فرصت کافی برای تعمیرات استاندارد بر روی گیربکس داشته باشد.

لازم به ذکر است در خصوص گیربکس های اصلی خط نورد ذکر این نکته حائز اهمیت میباشد که خرابی هر کدام از گیربکس های اصلی مخصوصا اگر گیربکس در استندهای ابتدایی خط باشد میتواند خط تولید را با توقف کامل یا محدودیت در سایز تولیدی مواجه نماید و زمان لازم جهت تهیه دنده هایی با کیفیت مناسب میتواند خسارتهایی چندین برابر گیربکس کامل را در بر داشته باشد.

در واقع شکست دنده و یا قطعات داخلی حتی با فرض کیفیت ساخت عالی به دلیل شرایط نصب، نگهداری و بهره برداری میتواند بروز نماید و این اتفاق امری نیست که بگوییم در شرکتهای بزرگ دنیا یا کشورهای پیشرفته اتفاق نمی افتد. متأسفانه در برخی صنایع در ایران به علت مشکلات اقتصادی و عدم توجیه صحیح تیم فنی برای مدیریت های رده بالا در خصوص میزان خسارت در صورت خرابی هر کدام از گیربکس ها بخصوص تجهیزات حساس، تأمین و تهیه قطعات یدکی گیربکس حساس پس از وقوع شکست شروع میگردد. در این حالت با توجه به زمانبر بودن تهیه قطعه یدکی با کیفیت خوب و نیز عدم امکان توقف خط بصورت طولانی مدت، به اجبار اقدام به تهیه قطعات با هر کیفیت ممکن در کوتاه ترین زمان میگردد و پس از راه اندازی نیز به هیچ عنوان اقدامی در خصوص تهیه قطعه یدکی با کیفیت مناسب و یا خرید یک گیربکس کامل مناسب نمیگردد و پس از مدتی کوتاه دوباره مشکلات تکرار میگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *