آشنایی کامل با گیربکس حلزونی

آشنایی کامل با گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟

مشخص ترین ویژگی این قطعه در ظاهر آن است که بسیار شبیه به حلزون می باشد و به همین خاطر نیز به این اسم شهرت یافته است. مدل های مختلف ان نیز با شکل مکعب وجود دارد. این گیربکس دارای یک محور است و چرخ دنده آن هم از جنس آلومینیوم و در برخی مواقع از جنس برنز در نظر گرفته شده است که مقاومت بسیار بالایی دارد. اجزا تشکیل دهنده آن عبارتند از: هاب کروی، بلبرینگ و شافت که در شرایط سخت هم بسیار مستحکم هستند. میتوانید شافت را به صورت مستقیم هم به الکتروموتور متصل کنید. جنس بدنه گیربکس حلزونی از آلومینیوم و چدن می باشد که در برابر ضربه و فشار ایمن است. لرزش دستگاه و تکان های بالا صدمه ای بر ان وارد نمی کند و بسیار مستحکم است.
کاربرد گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی همانطور که گفتیم جز پر کاربرد ترین گیربکس ها در حوزه صنعت می باشد. علاوه بر صنعت در مصارف دیگری نیز میتوان از این وسیله استفاده نمود که برخی از پر کاربرد ترین ان ها عبارتند از:

قابل استفاده در بالابر ها
صنایع کاشی و سرامیک
برای ساخت آسیاب ها
برای ماشین های بلوک زنی
میکسر های بتنی
کوره های صنعتی
صنایع غذایی
ماشین الات نانوایی
شیشه پر کنی ها
خرد کن ها
برای هواکش ها و وزنده ها
کمپرسور ها و دیزل زنراتور ها
و … .

انواع گیربکس حلزونی را بشناسیم

گیربکس ها انواع بسیار متنوعی دارند که دست شما را برای انتخاب باز نگه داشته اند و میتوانید د ررنج های قیمت مختلف بسته به نیاز مصارف خود آن را انتخاب کرده و به صورت انلاین و غیر حضوری و یا حضوری خرید خود را انجام دهید. انواع گیربکس حلزونی توسط برند های مختلف و البته مطرح در جهان تولید می شود و نمونه های داخلی ان را نیز داریم. از برترین برند های سازنده ان میتوان به برند موتوواریو و بونفیلیولی اشاره کرد. برای ساخت این محصول استاندارد های مشخصی وجود دارد که تمامی سازنده ها از ان پیروی می کنند. تفاوت انواع آن در شافت ورودی و خروجی آن ها می باشد که از بین نمونه ها و مدل های مختلف می توان موارد زیر را نام برد:

گیربکس حلزونی مدل MVF:

اتصال این گیربکس ها به الکتروموتور بسیار ساده و راحت است چرا که دارای یک هالو شافت و یک فلنج اتصال می باشد. کار با ان بسیار راحت بوده و میتواند در گیربکس های ماشین الات کشاورزی، تنرو نانوایی، بالابر ها و … استفاده کرد.
گیربکس حلزونی مدل MVF
گیربکس حلزونی مدل MVF

گیربکس حلزونی مدل VF:

این مدل از گیربکس ها را با نام گیربکس دستی نیز می شناسند چرا که ابعاد کوچکی دارند و در بخش ورودی نیز دارای یک شافت برای اتصال به موتور هستند. جعبه دنده ان به دو صورت به حرکت در می آید. میتوانید ان را به صورت دستی و یا توسط هندویل به حرکت در اورید. صدای ان بسیار کم است و همچنین سرعت پایینی نیز دارد اما دقت ان بسیار زیاد است. در حالت استفاده دستی به دلیل قوای انسانی گشتاور ان کم می شود و این را میتوان جز معایب برای این محصول در نظر گرفت. میتوانید ان را با استفاده از تسمه پولی، کلاچ و … به صورت غیر مستقیم به الکترموتور متصل نمایید.
گیربکس حلزونی مدل VF
گیربکس حلزونی مدل VF

گیربکس حلزونی مدل FC:

این مدل از گیربکس های حلزونی دارای ورودی شافت و خروجی فلنج می باشد.

گیربکس ترکیبی FC و VF:

همانطور که مشخص است ترکیبی از این دو گیربکس بوده و دارای شافت ورودی و خروجی فلنج است. جنس بدنه ان از چدن و الومینیوم در نظر گرفته است که در برابر تنش های ایجاد شده بسیار مقاوم است.

گیربکس ترکیبی FC و VFگیربکس ترکیبی FC و VF

گیربکس ترکیبی FC و MVF:

ورودی و خروجی ان از نوع هالو می باشد که سبب نصب ساده و راحت ان در کم ترین زمان شده است. دارای تیپ ها و نوع های مختلفی است و جنس ان هم از چدن در نظر گرفته شده است. در صنایع گوناگونی من جمله: کشاورزی، نیروگاه ها، صنایع دریایی و … کاربرد دارد.
گیربکس ترکیبی FC و MVF
گیربکس ترکیبی FC و MVF

نکته مهم: گیربکس ها نیز دارای تاریخ انقضا هستند و بعد از مدتی به کار گیری نیاز به تعویض دارند و قدرت خود را از دست می دهند. این تاریخ انقضا با علایمی همچون رد کردن و یا تیزشدگی گیربکس دیده می شود و بعد از ان باید نمونه جدیدی را جایگزین ان نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *