راه اندازی اینورتر

راه اندازی اینورتر

راه اندازی اینورتر

راه اندازی اینورتر درصنایع سنگین و نیمه سنگین برای راه اندازی الکتروموتور با سایز های بزرگ و توان بالا اصولأ راه اندازی به صورت مستقیم و به اصطلاح تک ضرب امکان پذیر نیست، زیرا با جریان راه اندازی چندین برابری و گاهأ تابیش از 10 برابر جریان نامی الکتروموتور روبه رو خواهیم شد و مضراتی را به همراه خواهد داشت.

برای راه اندازی الکتروموتورها روش هایی وجود دارند که به صورت مختصر به آنها اشاره می شود.

1.راه اندازی اینورتر به روش تک ضرب یا مستقیم:

از رایج ترین روش های استارت الکتروموتورها می باشد بدین صورت که ولتاژ به صورت کامل وارد مدار شده و از تجهیزاتی شامل کنترل فاز، رله و کنتاکتور عبور کرده و به الکتروموتور می رسد. سادگی این مدار موجب شده که یک ایراد اساسی داشته باشد و آن هم میزان جریان راه اندازی بالا می باشد و ایراد اساسی آن عدم استفاده برای الکتروموتور های با ظرفیت توانی بالا می باشد.

2.روش راه اندازی اینورتر ستاره مثلث:

تمامی افراد متخصص در زمینه برق به خوبی می دانند که می توان الکتروموتور های سه فاز را به دلیل ساختار سرسیم های داخل جعبه اتصال(تخته کِلِم) آن به دو حالت مجزای ستاره یا مثلث راه اندازی نمود ولی در بعضی موارد راه اندازی الکتروموتورها باید به ترتیب انجام شود و نیاز به تجهیزاتی دارد که در ادامه ذکر می شود.

راه اندازی به روش ستاره مثلث به طور استاندارد نیازمند سه عدد کنتاکتور که به کنتاکتور اصلی,کنتاکتور حالت ستاره و کنتاکتور مثلث,کنترل فاز,رله اضافه بار(حرارتی) و دیگر تجهیزات مدار فرمان و قدرت می باشد.

نکته قابل توجه در این روش این است که راه اندازی به این روش برای الکتروموتورهایی کاربرد دارد که قابلیت اتصال مثلث به صورت نرمال در شبکه را دارند.

حالت ستاره در الکتروموتورها بیشتر حالت راه اندازی بوده و حالت مثلث حالتی است که الکتروموتور به حداکثر دور سرعتی خود رسیده و به جریان نرمال خود دست پیدا کرده است.

در روش ستاره مثلث سیستم راه اندازی به گونه ای عمل می کند که پس از استارت ابتدا مدار به حالت ستاره راه اندازی شده و تارسیدن به حدود 80 الی 85 درصد از سرعت نامی الکتروموتور این حالت پایدار بوده و پس از آن به وسیله وجود تایمر در مدار, کنتاکتور ستاره از مدار خارج شده و کنتاکتور مثلث وارد مدار می شود.

3. راه اندازی اینورتر به روش سافت استارت(SOFT START)

از لحاظ لغوی,علمی و تخصصی معنی آن راه اندازی نرم می باشد.اینورتراینورتر

برای انجام این کار به وسیله ای نیاز است که سافت استارتر نامیده می شود.

راه اندازی به روش سافت استارت شامل مزیت هایی می باشد که به آنها اشاره می گردد.

-در سیستم استارت و استپی بدون ضربه خواهیم داشت

-بالابردن شتاب الکتروموتور بصورت نرم و آهسته

-کاهش هزینه های اضافی نظیر کابل کشی و کلیدهای بین مسیر و …

-بالابردن راندمان در سیستم

-بالابردن طول عمر الکتروموتورها و دیگر ادوات

-ازبین بردن جریان هجومی در مدار

باید خاطر نشان کرد که استفاده از سافت استارت تأثیری در کم و زیاد کردن سرعت الکتروموتور ندارد.استفاده از سافت استارت در سیستم فقط بر روی ولتاژ در زمان راه اندازی ,تغییرات در زمان استارت و استاپ(استپ) و دیگر تنظیمات که دارای بحث های تخصصی بوده که می تواند به نوع سافت استارت هم مربوط باشد.

باید توضیح داد که سافت استارت ها تأثیری در گشتاور و سرعت الکتروموتور ندارند و اگر بخواهیم این دو را تغییر دهیم باید از تجهیزات مدرن تر و کامل تری نظیر درایو ها (اینورتر)استفاده کنیم.

استفاده از سافت استارت به علت جریان بالا در زمان راه اندازی امکان آسیب به الکتروموتور را محتمل تر می کند.

از سافت استارت ها فقط برای کنترل و راه اندازی الکتروموتورهای AC بهره می برند ودارای راندمان خوبی برای الکتروموتورهای با میزان بارکم و همچنین درجه حفاظت بسیار بالایی می باشند.

سافت استارت در مدار می تواند از آسیب های احتمالی به الکتروموتور که به شرح آنها می پردازیم جلوگیری نماید.

محافظت از گرمای بیش از حد در مدار:

سافت استارت به دلیل داشتن قطعات الکترونیکی حساس و رله های حرارتی که در سیستم داخلی آن تعبیه شده,زمانی که دمای داخلی مدار از مقدار معینی فراتر برود رله ها به طور اتوماتیک جریان را قطع کرده ومدار را به حالت توقف و هشدار سوئیچ می کنند.

محافظت در برابر عدم وجود فاز در مدار:

الکتروموتورهای سه فاز برای راه اندازی و حرکت به وجود هر سه سیم حاوی جریان نیازمند می باشند و عدم وجود یک یا دو خط از خطوط سه فاز منجر به آسیب دیدن الکتروموتور خواهد شد.از مزیت های سافت استارت می توان به قابلیت تشخیص در تغییرات در خطوط سه فاز اعم از افت ولتاژ و یا قطعی اشاره کرد و به محض رخ دادن یکی از موارد مذکور مدار را به حالت توقف و هشدار سوئیچ می کند.

محافظت از مدار در برابر بار اضافی:

اضافه بار زمانی رخ می دهد که بار بیش از حد توان الکتروموتور به آن وارد شود این امر ممکن است به چندین صورت رخ بدهد مثل درگیری بیش از اندازه گیربکس متصل به الکتروموتور و یا هر عامل مکانیکی و غیره.سافت استارت به دلیل داشتن یک عنصر کنترلی دیگر برای جریان مصرفی الکتروموتور مدار را قطع کرده و به حالت هشدار سوئیچ می کند.

به لحاظ تخصصی سافت استارت دارای سه قسمت مهم و اصلی بوده که شامل:

گیت منطقی
آند
کاتد

مسیرجریان به منظور راه اندازی الکتروموتور در سافت استارت بدین شکل است که پس از ارسال پالس به گیت,جریان از آند به کاتد و پس از آن به الکتروموتور می رسد.

از مزیت های قابل توجه سافت استارت,توقف نرم در زمان ایست(استپ) مدار می باشد.

راه اندازی با اینورتر یا درایو(Inverter)

به لحاظ بررسی لغت معنایی,یعنی معکوس کننده و دستگاهی است که جریانDC را به جریان AC تبدیل می کند.تمامی دستگاههای الکترونیکی از تبدیل جریان AC به جریانDC کار می کنند اما با پیشرفت های چشم گیر در دهه های اخیر تبدیل جریان DC به AC میسر گردیده و تأثیرات شگرفی در صنایع و حتی زندگی انسان گذاشته است.

امروزه استفاده فراوانی از اینورتر در ابزار و وسایل دیده می شود از جمله کولرهای گازی,دستگاههای جوشکاری و … .

در صنایع همان طور که قبلأ ذکر شد راه اندازی الکتروموتورهای بزرگ و دارای توان بالا به سادگی میسر نمی باشد و حتی روش هایی ذکر گردید که هر کدام نیز محدودیت هایی داشته و از لحاظ اجرایی برای توان های بالا قابلیت ندارند.با ورود اینورترها به صنایع,مهندسین و دارندگان مشاغل صنعتی توانستند از مزایای فوق العاده آن بهره مند شوند.

اینورترها توانستند هزینه های اضافی را به حداقل و در بعضی موارد به صفر برسانند مثل کم شدن میزان کابل کشی و سیم کشی در مدارها.اینورترها کمک شایانی به بالابردن طول عمر الکتروموتورها و ادوات صنعتی در صنایع نموده و میزان تعمیرات و نگهداری را به چندین برابر کاهش دادند.

در دنیا تولید کنندگان اینورتر مطرحی وجود دارند که محصولات خود را به تمامی نقاط جهان صادر می کنند و به شکلی شناخته شده هستند.با تکنولوژی روز افزون در تمامی عرصه های صنعتی شرکت هایی نیز شکوفا شدند که توانسته اند اینورترهایی در کلاس جهانی طراحی و تولید کنند در این میان شرکت ورتکس(Vortex)از آن دسته شرکتهایی است که به خوبی توانسته طراحی و تولید یک اینورتر با کیفیت را در دستور کار خود قرار دهد. اینورترهای شرکت ورتکس(Vortex) با کیفیتی بالا تولید شده و در آزمایشگاههای مخصوص این شرکت قبل از ورود به بازار تست شده و از سالم بودن قطعات اطمینان حاصل می شود.

این شرکت توانسته به منظور رفع نیاز تقاضا در بازار اقدام به تولید انواع اینورتر با سری های زیر داشته باشد.

IR 233-IR 610-IR 987

از مدل های ارائه شده این شرکت سری IR233 مجهز به فانکشن های پیشرفته مانند مد کنترلی وکتور و توابع گوناگون کاربردی می باشد.

اینورتر سری IR233 شرکت ورتکس(Vortex) در مدل های تکفاز و سه فاز ارائه شده و می توانند نیاز کاربران را برطرف سازند.

اینورترهای شرکت ورتکس(Vortex) قابلیت و توانایی استفاده در صنایع سنگین و نیمه سنگین از جمله:

-صنایع نفت و پتروشیمیاینورتر

-صنایع معدن

-صنایع سیمان

-صنایع آب و فاضلاب

-صنایع پلاستیک و لاستیک سازی

-صنایع فولاد

-صنایع ذوب و بازیافت

-صنایع نساجی

-صنایع رنگ,پلیمر و رزین سازی

-استفاده در انواع جرثقیل

-صنایع خودرو

-صنایع چاپ و رنگرزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *