همه چیز در مورد پمپ‌های شناور

پمپ‌های شناور یا الکترو پمپ  که از گروه پمپ‌های سانتریفیوژ می‌باشد، این پمپ‌ها همانطور که از نامش مشخص است، غوطه ور یا شناور در مخزن آب هستند و نیز در جهت تامین آب مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند و لذا  به سه صورت تک فاز و سه فاز تهیه و طراحی شده‌اند. از پمپ‌های تک فاز برای پمپاژ آب در چاه کم عمق بهره گرفته می‌شود، چنانچه عمق چاه زیاد باشد، پمپ‌های سه فاز قابل ارائه می‌باشند.

این پمپ‌ها جهت پمپاژ کردن آب چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، که معروف به پمپ مستغرق در چاه های عمیق می‌باشد، این پمپ سبب می‌شود، سیال با فشار زیاد وارد پروانه‌های پمپ شود و سپس پایان سیکل با نیرو زیاد تخلیه شود.

از مشخصات ظاهری این پمپ می‌توان به جنس بدنه آن اشاره کرد؛ که از دو جنس چدن و استیل تولید شده‌اند، جنس استیل آن از مقاوم سازی بالایی برخوردار می‌باشد ولی برای پمپاژ چاه‌های که حاوی شن و ماسه بسیاری می‌باشد، توصیه نمی‌شود.

در خصوص کاربرد الکترو پمپ می‌توان به پمپاژ آب‌چاه، اچافزایش نیروی اب، تامین آب مصارفی( آپارتمان‌ها، منازل مسکونی، باغ، مزرعه)، آب رسانی،  سیستم اکتشاف معادن، تصفیه خانه‌ها و غیره اشاره نمود.

نکاتی مهم و اساسی در خصوص الکتروپمپ یا پمپ مستغرق قابل بیان می‌باشد، سپس با ما همراه باشید.

انواع الکتروپمپ (پمپ شناور) براساس نوع طراحی

پمپ‌های مستغرق در انواع و اقسام گوناگونی تهیه و تولید شده‌اند و نیز بر این اساس قدرت انتخاب‌های متعدد را برای خریداران فراهم نموده‌اند. بنابراین مشتری می‌تواند، براساس نوع فعالیت و خدمات خویش برترین گزینه را انتخاب نماید. از برترین الکتروپمپ می‌توان به پمپ ملخی، غلافی، توربینی و غیره اشاره نمود.

پمپ‌ شناور توربینی

در ساختار پمپ‌های توربینی از پروانه‌های متعدد و به صورت جریان مختلط استفاده شده است، که سیال‌ها براساس  موازی محور پروانه‌‌ها وارد پمپ شده‌اند و نیز بر نسبت همان محور از پروانه تخلیه می‌شوند، کاربرد این نوع شناورها برای پمپاژ های آب‌ چاه‌های عمیق و تامین اب مورد نیاز در صنعت کشاورزی می‌باشد.

پمپ جریان محوری

پمپ‌های شناور

پمپ‌های ملخی عملکردی مشابه پمپ‌های توربینی دارند، در این صورت سیال به موازی نسبت وارد پروانه ‌ها شده‌ است و نیز بر همین اساس از پروانه تخلیه می‌شود، اما  نیرو انتقال سیالات با این نوع شناور برخلاف شناور توربینی بواسطه‌ی نیرو پره‌های پروانه صورت می‌پذیرد.

پمپ شفت غلافی

مکانیزم این نوع پمپ غلافی به این صورت می‌باشد، که سیال مورد نظر در وهله اول بواسطه‌ای پروانه به سمت خروجی که به صورت یک لوله در اطراف منبع  محور شده است، هدایت می‌شود. لازم به ذکر است بیان نمایم؛ سیال پمپاژشده برای تماس و ارتباط با شیفت دستگاه باید از روان‌کاری متناسبی برخوردار باشد.

الکتروپمپ شناور

نوع ساختار این پمپ به این صورت است، که سیستم الکتروموتور با پمپ شناور کوپل می‌شوند و سپس برای پمپاژ کردن آب درون مخزن چاه قرار می‌گیرد و در نتیجه سیال وارد الکتروموتور شده‌اند و در پایان سیال مورد نظر با نیرو بیشتر تخلیه می‌شود. لازم به ذکر است بیان نماییم؛ سیال موجود در الکترونیک سبب شده حرارت موجود در سیم پیچی سیستم خنک‌کاری شود، در ضمن از کاربرد اصلی آن می‌توان به روان‌کاری یاتاقان‌ها اشاره کرد.

کاربرد پمپ شناور

پمپ‌های شناور بسیار متعدد بوده‌اند، هر کدام براساس نوع ساختار کاربری متنوعی را عرضه نموده‌اند، کی می‌توان موارد ذیل باشد:

سیستم آبیاری وسیع

تامین آب‌ها مصارفی ساختمان‌ها، منازل مسکونی و غیره

آبیاری مزارع

سیستم صنعت

اکتشافات معادن

تامین آب اضطراری

پمپاژ کردن سیال چاه‌های عمیق

سیستم آتش نشانی

شستشویی صنعتی

افزایش نیروی آب

آبشارهای مصنوعی و غیره می‌باشد.

جنس  بدنه‌ی پمپ‌های شناور

 بدنه‌ی پمپ‌های مستغرق از جنس چدن، استیل و برنز تهیه و طراحی شده‌اند، برای استخراج سیال چاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، ناگفته نماند کاربرد هر کدام از این نوع پمپ در خصوص چاه گوناگون طراحی شده‌اند.

مزایا پمپ شناور

  • جهت کاهش مصرف انرژی آب بسیار موثر می‌باشند، به همین خاطر در سیستم کشاورزی و صنعت بسیار پرکاربرد هستند.
  • این نوع پمپ‌ها مقرون به صرفه بوده‌اند، به همین دلیل قدرت خرید مشتری را افزایش داده است.
  • این نوع پمپ‌ها بخصوص پمپ‌های استیل از مقاوم سازی بالایی برخوردارند.
  • این نوع پمپ‌ها به دلیل داشتن سیستم الکتروموتور سبب عدم حرارت سیستم سیم پیجی پمپ می‌شوند.
  • به دلیل کوچک بودن در هنگام نصب فضای کمتری را اشغال نموده‌اند.
  • این پمپ‌ها از مکانیزم خودمکش برخوردارند و ونیز قابل استفاده در ارتفاع بالا و چاه‌های عمیق می‌باشند.
  • پمپ‌های شناور بر اساس نوع طراحی و سازه ساختمان قابلیت پمپاژ سیالات در چاه‌ که حاوی شن و ماسه، محول مایع و غیره هستند؛ را دارد.

کلام پایانی

همانطور که اگاهیم؛ کشور ما با کمبود آب و نیز تامین آب مصارفی  مواجعه می‌باشد، نیزسبب بحران سیستم آبیاری در صنعت و کشاورزی می‌باشد، درصد رفع این مشکل پمپ‌های آب بسیار کاربردی و کارساز می‌باشند، بنابراین صاحبان کسب و کار درصد انتخاب برترین نوع پمپ‌ها هستند، بی شک  می‌توان گفت؛ فروشگاه ارس رود، برترین نوع پمپ‌های را در بازار عرضه نموده‌اند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *