بررسی ۵ عامل موثر بر قیمت گیربکس صنعتی که باید در نظر داشته باشید

بررسی ۵ عامل موثر بر قیمت گیربکس صنعتی که باید در نظر داشته باشید

گیر بکس های صنعتی برای طیف وسیعی از کاربرد ها مورد استفاده قرار می گیرند. به همین خاطر گیر بکس های صنعتی در انواع مختلفی از مکانیسم ها، ویژگی ها و کارایی ها تولید می شوند. گیربکس های صنعتی برای کارکرد های بسیاری در دستگاه های مهم مانند نوار نقاله، آسانسور، دستگاه های پرینت سه بعدی، و صنایعی مانند کاغذ،‌ سیمان، معدن و ماشین های سنگین ضرورت دارند.

تقاضا برای گیربکس های صنعتی در حال افزایش است. بسیاری از صنایع از جمله کاغذ، شکر، سیمان و فولاد برای کاهش هزینه های عملیاتی مرتبط با تولید، به گیر بکس های صنعتی نیاز دارند. علاوه بر این بسیاری از صنایع قصد افزایش بهره وری از ماشین ها و موتور ها را در تولیدی های خود،‌ با نصب و تدارک گیربکس های صنعتی دارند.

از آنجایی که قیمت جهانی مواد خام درحال افزایش است انتظار می رود قیمت گیربکس های صنعتی نیز تغییر کند. عامل هایی نظیر نوسان قیمت کالا، افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه،‌ افزایش هزینه های لجستیک، بر قیمت گذاری نهایی تاثیر می گذارد.

گیر بکس های صنعتی بر اساس چندین موارد از جمله نوع،‌ متریال استفاده شده در ساخت، سایز،‌ گشتاور و … قیمت گذاری می شوند که در ادامه بررسی آنها می پردازیم. گیربکس ها انواع کاهنده و افزاینده دارند و همین هم بر قیمت گذاری آنها تاثیر گذار است.

نوع گیربکس صنعتی

گیربکس های صنعتی انواع مختلفی دارند که پیش تر به بررسی آنها پرداخته ایم. به طور کلی چند گیربکس صنعتی وجود دارد که کاربرد های متفاوتی هم دارند. گیربکس های صنعتی هلیکال، خورشیدی و حلزونی از انواع آنها می باشند. در بین گیربکس های صنعتی،‌ با توجه به اطلاعات به دست آمده، گیربکس خورشیدی قیمت بالاتری دارد. قیمت بالای این محصول به آن دلیل است برای ساخت آن به قسمت های بیشتری نیاز است. این قسمت ها شامل چرخدنده خورشیدی، چرخدنده های خارجی، چندین چرخدنده سیاره ای، و بازو های قابل حرکت که برای نگه داشتن این چرخدنده های سیاره ای استفاده می شوند،‌است.

با وجود اینکه این گیربکس قدرت و بهره وری بیشتری دارد اما از اجزای مختلفی تشکیل شده و پیچیده است. بعضی مواقع برای تهیه این اجزا مشکل وجود دارد و به اندازه کافی در دسترس نیست. از طرفی تقاضا برای این محصول در صنایع بیشتر از گیربکس های دیگر است که همین باعث افزایش قیمت آن می شود.

تقاضای بیشتر برای این گیر بکس به دلیل گشتاور بالایی است که ارائه می دهد. همزمان صدای این گیربکس از انواع دیگر آن کمتر می باشد.

گیربکس حلزونی در میان دیگر مدلها معمولا ارزان تر می باشد و این به دلیل اجزای کم آن و خطای مکانیکی پایینش است. گیربکس های حلزونی معمولا برای کاهش سرعت استفاده می شوند. نرخ کاهش برای این محصول متفاوت است و با افزایش دندانه های رو چرخدنده حلزونی یا تعداد رشته هایی که پینیون دارد تغییر میکند و قطعا روی قیمت نیز تاثیر گذار است.

مواد بکار رفته در ساخت

در ساخت گیربکس ها از ترکیب مواد گوناگونی استفاده می شود که قیمت همین مواد خام و اولیه بر قیمت گذاری نهایی محصول تاثیر به سزایی دارد. در ساخت آنها از موادی مانند فولاد،‌ چدن،‌ چوب، برنج، پودر آهن استفاده می شود. در ساخت برخی از گیربکس ها از پلاستیک هایی مانند پلی کربونات یا پلیمر های تراکمی مانند نایلون استفاده می شود.

اندازه گیربکس

گیربکس ها در سایز های مختلفی عرضه و تولید می شوند که بر اساس نیاز های مختلف طراحی شده اند. اندازه گیربکس در قیمت نهایی آن تاثیر گذار است. مثلا در مقایسه دو نمونه یکسان از گیربکس های خورشیدی،‌ آن مدل که اندازه بزرگ تری دارد،‌ قیمت آن بالاتر است.

گشتاور خروجی گیربکس

از آنجایی که نوع گیربکس و کاربرد ها متغییر هستند، عوامل تاثیر گذار بر قیمت گیربکس صنعتی با تفکیک هر نوع متفاوت است. برای گیربکس هلیکال گشتاور خروجی عاملی مهم در تعیین قیمت گذاری آن می باشد. به طور کلی گشتاور در گیربکس ها،‌ گشتاوری که نیاز است تا چرخدنده به حرکت در آید، تعریف می شود. در بیانی ساده تر، نیروی مورد نیازی که تا بر اصطکاک داخلی غلبه و چرخدنده را از حالت سکون خارج کند. حال اینکه گیربکس ها گشتاور های متفاوتی دارند و هرچه گشتاور خروجی تولیدی بر حسب نیوتن متر بیشتر باشد، قطعا آن گیربکس قیمت بالاتری دارد.

برای مثال،‌ دو نمونه از گیربکس های هلیکال که از یک برند و نوع می باشند را مقایسه میکنیم. یکی از آنها گشتاور خروجی معادل ۱۴۷ تا ۱۹۰ نیوتن متر دارد و دیگری گشتاور خروجی معادل ۱۵ تا ۱۲۰ نیوتن متر دارد. گیربکسی که گشتاور خروجی آن بیشتر است قیمت بالاتری هم دارد.

نوع خروجی گیربکس

خروجی گیربکس ها بستگی به نوع فلنج و پایه و شافت در آنها دارد. برخی مدل ها خروجی هایی با فلنج و شافت تک خار داردند و برخی دیگر پایه و شافت دارند. نوع خروجی بر قیمت بسیار تاثیرگذار است. در نمونه ای از گیربکس خورشیدی مدلی که با خروجی UC و پایه و شافت خروجی تک خار عرضه می شود به نسبت مدل های دیگر گران تر است. یا در گیربکس های حلزونی که با فلنج خروجی عرضه می شوند در مقایسه با مدلی که فلنج خروجی ندارد قیمت بیشتری مشاهده می شود.

مقایسه قیمت انواع گیربکس های صنعتی

همانطور که قبلا گفته شد قیمت مدلهای مختلف گیربکس های صنعتی متفاوت است. در این بین گیربکس های خورشیدی به دلیل پیچیدگی ساخت و بالا بودن تعداد اجزا و گاهی در دسترس نبودن این اجزا قیمت بالاتری نسبت به بقیه مدلها دارند. گیربکس های صنعتی حلزونی در این بین قیمت پایین تری نسبت به مدل های دیگر دارند. به طور کلی گیر بکس ها بسته به نوعی که دارند،‌ چون روش ساخت و پیچیدگی های ساخت در آنها متفاوت است قیمت های متفاوتی هم دارند. میزان عرضه و تقاضا نیز در قیمت این محصولات تاثیرگذار هستند.

در این مقاله سعی شد عوامل تاثیرگذار بر قیمت گیربکس های صنعتی به طور کلی بررسی شود تا متناسب با نیاز خود بهترین خرید را داشته باشید و عوامل مختلف را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *