اینورتر متصل به شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

اینورتر متصل به شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

اینورتر ها دستگاه هایی هستند که جریان مستقیم برق (DC) را به متناوب (AC) تبدیل می‌کنند. اینورتر ها نقش مهمی در میزان و کیفیت برقی دارند که نیروگاه های خورشیدی یا بادی تولید می‌کنند. آن ها به دلیل شرایط کاری پیچیده تر و سیستم های امنیتی سطح بالاتر دارای قیمت بیشتری در مقایسه با اینورتر های معمولی هستند. استفاده از نیروگاه های خورشیدی و بادی، به منظور به کارگیری انرژی های تجدید پذیر در تولید برق و کمک به سیستم برق رسانی کشور ها و نقشی که در کاهش استفاده از انرژی های تجدید ناپذیر در تولید برق دارند در کشور های مختلفی در حال تشویق است. پس برای آشنایی بیشتر با اینورتر متصل به شبکه با ما همراه باشید.

اینورتر متصل به شبکه چگونه کار می کند

اینورتر متصل به شبکه چیست؟

اینورتر متصل به شبکه یا آن گرید (on-grid) برای اینکه عمل کند باید به شبکه برق سراسری متصل باشد. این اینورتر ها واسط پنل خورشیدی یا توربین بادی و شبکه برق هستند و برقی که از طریق پنل ها یا توربین های تولید شده را به شبکه برق ملی تزریق می‌کنند.

این اینورتر ها مثل همه اینورتر ها می‌توانند حریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل کنند، شکل موج خروجی آن ها سینوسی خالص است و قابلیت همگام شدن با سیستم شبکه برق را نیز دارند. درحقیقت آن ها جریان DC تولید شده از پنل های خورشیدی یا توربین های بادی را به جریان AC شبکه برق تبدیل کرده و به آن وارد می‌کنند. از آنجایی که میزان تابش آفتاب یا سرعت باد متغیر است، جریانی که به این اینورتر ها وارد می‌شود جریان ثابتی نیست.

معمولاً این اینورتر ها در نیروگاه های برق کوچک و خانگی استفاده می‌شود و مشترکانی که از این طریق برق تولید می‌کنند، دستمزد خود را برحسب حجم تولید شده از اداره برق دریافت خواهند کرد. با این حال برقی که تولید می‌کنند باید هم فرکانس برق شهری و بین 50 تا 60 هرتز و نیز دارای ولتاژ برابر باشد. همچنین نباید اختلاف فاز داشته باشد. اگر ولتاژ خروجی اینورتر آن گرید 220 ولت باشد به شبکه تک فاز و اگر 380 یا 400 ولت باشد به شبکه سه فاز متصل می‌گردد. در کل اینورتر های متصل به شبکه سه نوع اصلی دارند:

تک فاز: دارای ولتاژ خروجی بین 120 تا 600 ولت
سه فاز: دارای ولتاژ خروجی بین 300 تا 1000 ولت
سانترال: نوعی اینورتر سه فاز با توان خروجی 500 وات به بالا که بیشتر برای مزرعه های خورشیدی به کار می روند.

راندمان اینورتر های متصل به شبکه بین 94 تا 96 درصد است به این معنی که اگر 100 وات برق وارد آن ها شود 94 تا 96 وات خروجی دارند و بقیه، هدر می‌رود. اما نکته امنیتی که وجود دارد این است که وقتی برق شهری قطع شود خروجی سیستم برق این اینورتر ها هم قطع می شود. به این ترتیب کارگرانی که در حال کار روی سیستم شبکه برق رسانی هستند با مشکل برق گرفتگی مواجه نمی شوند.

اینورتر متصل به شبکه چیست

نهاد هایی که برق مصرفی خودشان را از طریق پنل های خورشیدی تولید می‌کنند در صورتی که اینورتر متصل به شبکه داشته باشند در شب ها که نور خورشید وجود ندارد می‌توانند از برق شبکه سراسری استفاده نمایند. بسیاری از نیروگاه های خانگی از این اینورتر ها برای فروش برق تولیدی به دولت استفاده می‌کنند. در این حالت یک کنتور برای سنجش میزان برق ورودی به شبکه ملی وجود دارد که در نهایت، بر این اساس به مشترک، پول پرداخت می شود.

تفاوت اینورتر متصل به شبکه با اینورتر جدا از شبکه

حالا که می دانیم اینورتر متصل به شبکه چیست بهتر است درباره تفاوت آن با اینورتر جدا از شبکه هم صحبت کنیم. از جمله مهم ترین تفاوت های این اینورتر ها و اینورتر جدا از آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ اینورتر های متصل به شبکه نیازی به باتری ندارند اما اینورتر های جدا از شبکه نیاز به باتری دارند و به صورت پیوسته، بدون قطعی کار می‌کنند.

2_ اینورتر های متصل به شبکه حتماً باید در مکانی که برق شهری هست کار کنند و در شب، خروجی ندارند.

3_ این اینورتر ها شکل موج سینوسی خالص دارند اما شکل موج در اینورتر های جدا از شبکه می تواند سینوسی یا شبه سینوسی باشد.

4_ اینورتر های متصل به شبکه معمولاً در سیستم های بزرگ تولید برق استفاده می شوند اما اینورتر های جدا از شبکه در سیستم های کوچک مثل خودرو ها بکار می‌روند.

5_ اینورتر های متصل به شبکه، بر خلاف نوع منفصل از شبکه آن معمولا گران قیمت هستند.

6_ می توان از اینورتر های جدا از شبکه در کاربرد های خانگی استفاده کرد اما راه اندازی آن ها به دلیل اقلام و تجهیزات جانبی مثل باتری، کنترلر و غیره دشوار تر است.

جمع بندی

اینورتر های متصل به شبکه، اینورتر هایی با قابلیت وارد کردن جریان برق تولیدی از پنل خورشیدی یا توربین بادی به شبکه برق سراسری هستند. این اینورتر ها در ساعات طولانی و به صورت مداوم، تحت شرایط تغییر ولتاژ به دلیل تغییرات محیطی کار می‌کنند بنابراین لازم است امنیت و کیفیت مناسبی داشته باشند. برای انتخاب انواع اینورتر مناسب لازم است ابتدا بدانیم اینورتر متصل به شبکه چیست و چه کاربردی دارد و سپس بر اساس ولتاژ ورودی و توان خروجی مورد نیاز، بهترین اینورتر را انتخاب نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *