اجزای گیربکس حلزونی

اجزای گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی از یک چرخ دنده و یک ماردون تشکیل شده است. گیربکس حلزونی به دلیل اینکه دارای ساختاری 90 درجه است، در صنایع مختلفی کاربرد فراوان دارد. بدنه گیربکس حلزونی اغلب از آلومینیوم یا چدن ساخته شده، ماردون یا محور اصلی آن از فولاد و همچنین دنده ها برنجی است.

از طرفی کارکرد نرم و عدم برگشت پذیری آنها باعث شده تا از گیربکس حلزونی در آسانسورها و بالابرها که تکانه کم در آنها مدنظر است، استفاده وسیعی داشته باشند. قابلیت نصب این گیربکس ها در 8 جهت و هزینه بهره برداری و نگهداری بسیار پایین نیز از دیگر مزایای آن به شمار می رود.

البته خاطر نشان می کند که گیربکس حلزونی، در بین سایر گیربکس های صنعتی، کمترین راندمان را دارد و همچنین نکته قابل توجه در آنها این است که در نسبت 1 به 100 گیربکس حلزونی، اگر فشار بار زیاد باشد، ماردون دنده برنجی را خورد کرده و برگشت پذیر خواهد شد. در حقیقت در گیربکس های حلزونی یک به صد، دنده های برنجی خیلی ریز هستند و شکنندگی بالایی دارند.

گیربکس حلزونی با نسبت های 1 به 7.5 تا 1 به 100 در بازار موجود است و برای رسیدن به دورهای پایین تر و یا نسبت هایی که در این دسته قرار ندارند، عموما دو گیربکس را به صورت کوپل شده به کار می برند. به طور عمومی، در گیربکس های با نسبت 1 به 40 و بالاتر برگشت پذیری بسیار کم و تقریباً صفر است و هر چه به نسبت 1 به 7.5 نزدیک می شویم، برگشت پذیری بیشتر می شود.

گیربکس حلزونی در کدام صنایع کاربرد دارد؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید از گیربکس حلزونی بیشتر در کدام صنایع استفاده می شود. موتورگیربکس حلزونی یکی از پرکاربرد ترین و معروفترین گیربکس های مورد استفاده در ایران است.

به طور کلی در اغلب بالابرها، کانوایرها، گیربکس نوار نقاله و صنایعی از این دست، گیربکس حلزونی استفاده زیادی دارد. همچنین از گیربکس حلزونی در صنایع کاشی و سرامیک، صنایع غذایی ( مثلاً گیربکس نانوایی ) و ماشین الات بسته بندی استفاده می شود.

گروه تکنو سعدی با تجربه بالا در زمینه انتخاب بهترین گیربکس حلزونی، آماده مشاوره و پاسخگویی سوالات شما عزیزان است. لذا هم به صورت آنلاین و هم به صورت تلفنی میتوایند با کارشناسان فنی این مجموعه در ارتباط باشید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *