الکتروموتور گیربکس دار

الکتروموتور گیربکس دار

الکتروموتور گیربکس دار به همان گیربکس صنعتی ای می گویند که در جهت انتقال قدرت و همچنین تبدیل سرعت به گشتاور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع این نوع از دستگاه ها به عنوان یک واسطه در بین ذخیره قدرت و مصرف کننده آن عمل می نماید و در کنار آن سرعت دورانی و گشتاور مورد نیاز منبع توان و مصرف کننده را با هم هماهنگ می نماید.

به طور کلی الکتروموتور گیربکس دار یا همان گیربکس های صنعتی به ماشین هایی گفته می شود که به علت توان جنبشی و حرکت، نقش بسیار مهمی را در صنعت الکتروموتور ها ایفا می کند.

یکی از کالاهایی که طرفداران زیادی در ایران دارد، الکتروموتور گیربکس دار موتوژن است که یکی از برند های مشهور در ایران است. در واقع این نوع گیربکس های صنعتی یک سیستم انتقال قدرت و افزایش توان هستند که قادر به کم کردن دور و سرعت موتور هستند که آن را به قدرت تبدیل می کنند.

به عبارت دیگر این ماشین ها قادر هستند دور خروجی موتور را کاهش و میزان گشتاور آن را افزایش دهند و به طور عمده در فرایند تولید و ساخت الکتروموتور گیربکس دار و نیز بالا بردن راندمان و کیفیت آنها، کیفیت و مرغوبیت در ساخت چرخ‌دنده‌ها، اتصالات، پوشش، یاتاقان و دیگر اجزای آن بسیار مورد اهمیت واقع است.

چرا که میزان مرغوبیت و کیفیت بالای اجزای تشکیل دهنده آن به ویژه چرخ دنده ها موجب افزایش کارایی و بازده این ماشین ها را فراهم می کند. به جرت می توان الکتروموتور گیربکس دار مهم ترین عامل نیروی جنبشی و حرکت در صنعت الکتروموتورها است که از آن در جهت انتقال توان مکانیکی به مصرف کننده و نیز برآورد ساختن گشتاور و سرعت مورد نیاز استفاده می گردد.

از آنجایی که الکتروموتور گیربکس دار به عنوان یک واسطه بین منبع ذخیره نیرو و منبع توان و مصرف کننده عمل می کند باید انعطاف پذیری مورد نیاز بین این دو فرایند را به ایجاد کرد.

به عبارتی دیگر برای ایجاد یک هماهنگی دقیق و مشخص بین گشتاور و سرعت منبع توان با مصرف کننده، نیاز به الکتروموتور گیربکس دار دارای ضرورت و اهمیت است.

موتور گیربکس دار چیست؟

موتور گیربکس دار ترکیبی از یک موتور الکتریکی و یک گیربکس می باشد که گیربکس در موتور گیربکس دار تغییر دور و گشتاور موتور ، افزایش قدرت چرخش و کاهش سرعت آنرا انجام می دهد. هر چه نرخ کاهش سرعت در گیربکس بیشتر شود، قدرت آن بالاتر خواهد رفت. در واقع بین سرعت چرخش موتور و قدرت آن رابطه معکوس وجود دارد.

تکنو سعدی ارائه دهنده انواع موتورهای گیربکس دار پر قدرت دور بالا و دور پایین می باشد. همچنین می توانید برای سفارش الکتروموتور گیربکس دار موتوژن و الکتروژن با کارشناسان تکنو سعدی در تماس باشید.

اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور گیربکس دار

به طور کلی الکتروموتور های گیربکس دار به خاطر کاهش دور دارای اجزای مختلفی هستند که بنا به شکل و جنس آن ها دارای تفاوت هستند.

از جمله مهمترین اجزای این سیستم ها چرخ دنده ها می باشند که نقش بسیار مهمی را در آنها ایفا می کنند که وظیفه اصلی آنها سرعت و گشتاور مورد نیاز برای سیستم را فراهم می کنند.

از دیگر اجزای الکتروموتور های گیربکس دار می توان اجزای زیر را نام برد:

پوسته: وظیفه پوسته در الکتروموتور گیربکس دار این است که تمامی چرخ دنده های این سیستم در درون آن قرار می گیرد. معمولاً این پوسته ها از چدن ریخته گری تولید می شوند.

شافت های ورودی و خروجی: تمامی این شافت های موجود در الکتروموتور های گیربکس دار ا از جنس فولاد می باشند که معمولاً یا به صورت سوراخ یا شافت وجود دارند.

یاتاقان: وظیفه یاتاقان ها این است که بارهای شعاعی و محوری شافت های الکتروموتور گیربکس دار را تحمل می کنند.

نشت بند یا کاسه نمد: وظیفه کاسه نمد های موجود در الکتروموتور های گیربکس دار این است که برای حفاظت دستگاه در برابر عوامل محیطی خارجی مثل گرد و غبار از آنها استفاده می شوند.

درپوش کنترل روغن: وظیفه در پوش های کنترل روغن موجود در الکتروموتور های گیربکس دار این است که بتوان میزان روغن در الکتروموتور را کنترل کرد.

انواع الکتروموتور گیربکس دار

به طور عمده طراحان و تولید کنندگان الکتروموتور های گیربکس دار (گیربکس های صنعتی) انواع مختلفی از آن را تولید و به بازار عرضه می نمایند که هر کدام از این مدل ها در بازار دارای نام های متفاوتی هستند که برخی از آن ها به شرح زیر است:

  • گیربکس حلزونی
  • گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم
  • گیربکس آویز
  • گیربکس کرانویل پینیون
  • گیربکس خورشیدی
  • گیربکس ترکیبی

شاخص های موثر در انتخاب الکتروموتور گیربکس دار

از آنجایی که الکتروموتور های گیربکس دار دستگاه هایی هستند که وظیفه آنها انتقال قدرت و تبدیل دور به گشتاور در موتور ها را برعهده دارند لذا باید پارامتر ها و شاخص های مهمی برای این دستگاه ها وجود دارد که باعث می شود کیفیت این دستگاه هارا اندازه گیری که لازم است به هنگام انتخاب و بهره برداری بهینه از آن تمامی آن ها را در نظر گرفت که از جمله آن ها به شرح زیر می باشند:

  1. توان ورودی و قدرت الکتروموتور بر حسب کیلووات
  2. دور چرخش شافت الکتروموتور در دقیقه
  3. دور چرخش شافت خروجی الکتروموتور گیربکس دار در دقیقه
  4. اندازه گشتاور خروجی
  5. نسبت تبدیل
  6. دمای محیط
  7. شرایط محیط مانند گرد و خاکی بودن محیط، یخ زدگی محیط و استوایی بودن آن
  8. نوع و مشخصات الکتروموتور
  9. نوع انتقال بین اجزای مختلف الکتروموتور
  10. آرایش محورها
  11. مقدار بار شعاعی
  12. برنامه دستگاه
  13. پیکربندی الکتروموتور گیربکس دار
  14. ساعات کارکرد در روز

الکتروموتور گیربکس دار به دو دسته کلی تقسیم می شود:

1) الکتروموتور گیربکس  دار کاهنده

معمولاً الکتروموتور گیربکس دار کاهنده بین محرک و متحرک واقع می شوند و دور لازم را تأمین می نمایند. این نوع سیستم های صنعتی در مدل ها و تیپ های مختلفی تولید می گردند.

لازم به ذکر است در این نوع دستگاه ها میزان سرعت کم می شود و گشتاور نیز افزایش پیدا می کند. الکتروموتور گیربکس دار موتوژن یکی از بهترین برند های ایرانی است که به صورت گیربکس شافت مستقیم و الکتروگیربکس حلزونی موجود است.

2) الکتروموتور گیربکس دار فزاینده

در صنایع مختلف پالایشگاهی و بسیاری از صنایع مشابه به الکتروموتورهای گیربکس با دور بالا نیازمند داریم که معمولاً به آن ها الکتروموتور گیربکس دار فزاینده می گویند.

این نوع الکتروموتور های گیربکس دار برخلاف الکتروموتور های گیربکس دار کاهنده میزان سرعت را افزایش و مقدار گشتاور را کم می کنند.

موارد استفاده از الکتروموتور گیربکس دار

از آنجایی که الکتروموتور گیربکس دار از ایمن ترین و بهترین سیستم های رفع نیاز در انتقال و افزایش سرعت معرفی گردیده اند بنابر این این دستگاه های پرکاربرد در بسیاری از صنایع مختلف بهره برداری می شوند.

از جمله صنایع زیر را می توان نام برد:

1)صنایع فولاد
2)صنایع سیمان سازی
3)صنایع نئوپان سازی
4)صنعت روی گیربکس
5)صنایع پتروشیمی
6)صنایع مس
7)دستگاه های انتقال مواد در معادن
8)آسیاب های بامیل
9)دستگاه های انتقال مواد کوره های ذوب

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *