کاربرد و مزایای گیربکس خورشیدی

کاربرد و مزایای گیربکس خورشیدی

طراحی داخلی گیربکس خورشیدی

گیربکس های خورشیدی به صورت شافت مستقیم و زاویه دار مانند 90 درجه طراحی شده اند؛ که هرکدام از این طراحی ها به دسته بندی های دیگری مانند پایه دار و فلنج دار تقسیم می شوند.

در این زمینه می توانید قیمت انواع گیربکس 90 درجه را با مشخصات فنی کامل از طریق لینک مشاهده کنید.

این گیربکس با یک تا چند مرحله یا طبقه (Stage) تولید می شوند و هر طبقه از آن به‌صورت جداگانه ای دور موتور را کاهش داده و به طبقه ی بعد منتقل می کند؛ تا در نهایت خروجی کار همان دور مدنظر ما باشد.

طراحی این محصول به این صورت است که یک چرخ دنده خورشیدی در مرکز قرار گرفته شده و چند چرخ دنده خورشیدی دیگر به‌صورت جفت شده با این چرخ دنده مرکزی به حول محور مرکزی آن به گردش در می آیند. به همین دلیل به این گیربکس صنعتی، گیربکس سیاره ای نیز گفته می شود.

 

مشخصات فنی

گیربکس خورشیدی از لحاظ کارایی جزو بالاترین محصولات است. در طی تحقیق های انجام شده و به گزارش کارشناسان، گیربکس های خورشیدی در حدود 95 درصد راندمان کاری دارند که این یک مزیت بسیار عالی محسوب میشود.

همچنین محدوده دور نرمال گیربکس خورشیدی چیزی در حدود 3 تا 800 دور خروجی است.

لق خوردن گیربکس های صنعتی به مرور مشکل افراد زیادی بوده که راه حل در گیربکس های خورشیدی است که  لقی بسیار کمی دارد که مزیت بسیار عالی تلقی میشود.

گیربکس های خورشیدی قابلیت دوام و استحکام بسیار بالایی دارند و قابلیت تحمل دور ورودی تا مرز 3500 دور در دقیقه را دارند.همچنین گشتاور آنها  بین 650 تا 500000 دور هست.

اجزا و وظیفه چرخ دنده های خورشیدی

اجزای کلی چرخ دنده این گیربکس شامل : چرخ دنده خورشیدی، دو یا چند چرخ دنده هرزگرد سیاره ای به همراه یک دنده رینگی است که در ادامه وظیفه هر کدام از این قطعات را توضیح می دهیم.

چرخ دنده خورشیدی در مرکز قرار دارد و وظیفه آن انتقال قدرت است.

چرخ دنده های خورشیدی توسط فضایی که در چرخ دنده رینگی ایجاد شده است به هم متصل شده اند و دائما با هم درگیر هستند و حول محور خودشان می گردند.

همه اینها توسط یک شافت که میزان توان و دور خود را از الکتروموتور دریافت میکند، حرکت داده می شوند. در این حالت شافت با فرکانس پایین و گشتاور بالا می چرخد.

نحوه کار به این صورت است که نیروی ورودی چرخ دنده مرکزی که اصطلاحا چرخ دنده خورشیدی می نامند، به‌صورت دورانی (دایره ای) به حرکت در می آید، که به دنبال آن چرخ دنده های دیگر درگیر شده و به چرخش در می آیند.

 

مزایای گیربکس خورشیدی

برخی از مزایای گیربکس خورشیدی عبارت اند از:

  • در مقایسه با گیربکس های مشابه خود مانند هلیکال، حجم کمتری را اشغال میکند و فضای کمتری را در بر میگیرد.
  • در مواقع قطع و وصل و استارت های متداول، تنش های بسیار کمی دارد.
  • در مقایسه با گیربکس حلزونی و هلیکال، کارایی بسیار بالاتری را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.
  • به دلیل حفظ توازن در تقسیم بار بین چرخ دنده ها، طول عمر و دوام بالایی در برابر فشار های بیشتر خواهد داشت.
  • توانایی کوپل شدن با الکتروموتور به سادگی و با سرعت بالا.
  • در این گیربکس به دلیل طراحی چند مرحله یا چند طبقه ای، به بازه وسیعی از نسبت تبدیل می توان دست یافت.
  • در سایزهای پایین، یعنی گیربکس خورشیدی کوچک نیز تنوع در استیج، قدرت کاهندگی و قیمت به چشم می خورد به همین دلیل طیف انتخاب محدود نیست.

انواع گیربکس خورشیدی

گیربکس های خورشیدی بر اساس نوع ورودی و خروجی به چند دسته متفاوت تقسیم می شوند.

ورودی گیربکس های خورشیدی شامل : ورودی فلنچ، ورودی شافت و ورودی هالو شافت می باشد.

همینطور خروجی گیربکس های خورشیدی به سه دسته تقسیم می شوند: شافت های تک خاری، هزار خاری و فلنچ.

همچنین در صنعت هایی که نیازمند ابزارهای دقیقی مانند دستگاه های برش CNC هستند، از گیربکس های خورشیدی به نام گیربکس سروو موتور استفاده می شود، این گیربکس در این صنایع بسیار پر کاربرد است.

 

انتخاب صحیح گیربکس خورشیدی

در ابتدا قبل از اینکه اقدامی برای خرید گیربکس خورشیدی کنید باید فاکتورهایی را برای انتخاب صحیح گیربکس خورشیدی خود در نظر بگیرید.

فاکتورهایی که باید مد نظر قرار دهید عبارت اند از: توان ورودی، دور خروجی، گشتاور و خروجی گیربکس.

پیش از خرید با استفاده از فرمول های مرتبط می توانید گشتاور و دور خروجی گیربکس را اندازه گیری کنید. سپس با مراجعه به کاتالوگ گیربکس های خورشیدی و مقایسه آن با هر ردیف و فاکتور مورد نظر، به انتخاب مطلوب خود دست پیدا کنید.

فراموش نکنید بعد از انجام دقیق محاسبات و انتخاب محصول مورد نظرتان، حتما با کارشناس مربوط به حوزه گیربکس های صنعتی مشورت کنید تا از درست بودن خروجی اطلاعات خود اطمینان پیدا کرده و محصولی را خریداری نمایید که مناسب ترین نوع برای حوزه فعالیت شما است.

 

تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری گیربکس خورشیدی و دانستن نکات آن، در طول عمر و کارایی گیربکس تاثیر زیادی دارد. گیربکس های خورشیدی به دلیل دامنه تحمل گشتاور بسیار بالا و همینطور تولید نسبت تبدیل بالا، دمای زیادی را تجربه می کنند.

بهترین کاری که مصرف کننده باید برای خنک نگه داشتن و جلوگیری از انتقال گرما از قطعات متحرک به داخل محفظه انجام دهد، روغن کاری گیربکس است. این کار باعث کاهش خوردگی قطعات شده و اصطکاک بین آنها را تا حد ممکن پایین می آورد که در نتیجه افزایش طول عمر و افزایش بهره وری قطعات را به دنبال دارد.

جلوگیری از زنگ زدن قطعات و کاهش صدا از دیگر مزیت های روغن کاری می باشد، که بهترین و مناسب ترین نوع روغن برای گیربکس های صنعتی روغن دنده صنعتی می باشد؛ زیرا این روغن قابلیت تحمل فشار و انتقال گرما از داخل به بیرون و مواد افزودنی EP را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *