نگهداری و تعمیرات گیربکس های صنعتی

نگهداری و تعمیرات گیربکس های صنعتی

نگهداری و تعمیرات

نگهداری گیربکس شامل پایش خود گیربکس و پایش بلبرینگ های حساس آن می گردد. این نگهداری پیشگیرانه باعث می گردد که هر نوع عیبی قبل از وارد نمودن خسارات کلی به گیربکس با تعویض به موقع قطعات بر طرف گردد. انواع پایش ها به شرح زیر است:
1- نظارت و پایش روانکاری

کیفیت روغن، حجم آن و خواصی که قبلا ذکر گردیده می باید کنترل گردند، تأمین کننده روغن باید تایید شده باشد و آزمایش و نمونه برداری و آنالیز روغن در زمان های مشخص باید انجام گردد. افزایش درصد عناصر موجود در روغن باید مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرد. از طرف دیگر ،در سیستم روانکاری FLS لازم است که فشار روغن، سرعت جریان روغن، دمای روغن ورودی و خروجی ، و هشدارها می باید همواره کنترل گردند و به موقع فیلترها تعویض و یا تمیز گردند تا انسدادی رخ ندهد. معمولا جهت این کنترل ها از جداولی مشابه جدول ذیل استفاده می گردد.

2- پایش بار

در بعضی از مواقع از توان مصرف شده می توان بار وارد شده به چرخ دنده ها و بلبرینگ ها را محاسبه نمود، اما این توان برای بار وارده بر بلبرینگ مناسب نمی باشد بهترین اطلاعات از اندازه گیری گشتاور و اندازه تنش های وارده بر ریشه چرخ دنده ها حاصل می گردد.

اندازه بار وارده بر بیرینگ را در بهترین صورت می توان توسط (گیج تنش سنج) بدست آورد که این روش بسیار گران می باشد و معمولا این روش در طرح های جدید جهت آنالیز نیرو استفاده می گردد.

3- پایش دما

نشانه های اولیه در خصوص خرابی بلبرینگ ها، در اثر دمای بالا خیلی دیر بروز خواهد نمود به ویژه اگر سرعت هم پایین باشد. بنابراین اندازه گیری دما بلبرینگ ها فقط در روش کاندیشن مونیتورینگ میسر خواهد بود. مناسب است که این اندازه گیری بصورت مستقیم با نصب سنسور دما در رینگ خارجی بلبرینگ صورت پذیرد. اندازه برداری از دمای بیرینگ ها هم جهت پایش ویسکوزیته روغن بسیار مناسب و قابل اهمیت است و این از اهم موارد پایش دما خواهد بود .
4- پایش سایش

شرایط عملکرد مطلوب بلبرینگ ها بدون ذره ای سایش زمانی بروز خواهد نمود که ضخامت فیلم روغن مناسب بین ساچمه ها ورینگ های داخلی و خارجی تشکیل گردد زمانیکه یک ذره کوچک فولادی بین ساچمه ها مشاهده می گردد نشانه واضحی است که بیرینگی در حال خراب شدن است، از این به بعد توصیه می گردد که گیربکس از نظر منبع تولید سایش مورد بازرسی دقیق قرار گیرد و جهت جلوگیری از آسیب بیشتر و خرابی اقدام اصلاحی صورت پذیرد آنالیز سایش ذرات ما را قادر خواهد نمود که سایش دنده ها و کاسه نمد و قطعات دیگر با هم پایش نماییم. پایش سایش ذرات را از نتایج آنالیز روغن بدست می آوریم.

5- پایش ارتعاشات

در بهترین شرایط بلبرینگ ها در شرایط عملیاتی خود سر و صدای جزیی تولید میکنند این سرو صدا توسط گوش و همچنین از بیرون پوسته توسط دستگاه ارتعاش سنج می توانند رد یابی گردند علی رغم نقطه ضعف انسان در تشخیص طیف های فرکانس روش پایش ارتعاشات یکی از روش های قابل اعتماد در پایش و عیب یابی می باشد. استفاده صحیح از این روش هزینه های نگهداری و تعمیرات را به شدت کاهش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *