موتور ویبره چیست؟

موتور ویبره چیست؟

مشخصات فنی موتور ویبره (الکتروویبره)

ویبره بدنه در بخش هایی از صنعت که نیاز به ضربه، لرزش و ارتعاش است به کار می رود. این ارتعاش می تواند در ابعاد بزرگ و سنگین یا کوچک و سبک انجام گیرد که بستگی به خروجی موردنظر دارد. نحوه کارکرد و مکانیزم موتور ویبره بدنه به این صورت است که وزنه ای با نسبت چگالی بالا بر روی محور آن نصب گردیده است که این وزنه حدود 25 تا 50 درجه از 360 درجه محور را پر می کند (این امر بستگی به نوع موتور ویبره بدنه دارد). به حرکت افتادن موتور سبب انتقال مرکز ثقل و منتج به  ایجاد ارتعاش و لرزش در کل دستگاه می گردد.

ویبره بدنه به دو دسته برقی و بادی تقسیم می شود. ویبره بدنه برقی بسیار پرکاربرد و قدرتمند بوده و استفاده از آن بسیار رایج است. این نوع موتور ارتعاشی در دورهای 750، 1000، 1500 و 3000 با قدرت ضربه 10 الی 10000 کیلوگرم در انواع تکفاز و سه فاز موجود و قابل ارائه به مشتریان می باشد.

 

ویبره بدنه بادی کاربردهای خاص دارد و در مکان هایی که خطر آتش سوزی و برق گرفتگی وجود دارد و امکان استفاده از ویبره بدنه برقی وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

ویبراتور بدنه کاربردهای بسیار زیادی در صنعت دارد که می توان مواردی همچون ایجاد ضربه در قالب تونل مترو، تونل های شهری، قالب های پل های هوایی، دیواره رمپ و لوپ ها، قالب بدنه بتون سد، نوار نقاله ها، فیدرها، ماشین های ارتعاشی، ماشین های اندازه گیری، ایجاد لرزش در قالب ستون های بتنی، کانوایرها، فیلترها، قیف ها، سیلوها، سرندها، دستگاه های سنگ خرد کن، میزهای ویبره، خطوط انتقال، میزهای فشرده سازی، غربال ها و غیره را نام برد.

کاربرد موتور ویبره بدنه

به طور کلی سیستم هایی که از تکنیک ارتعاش استفاده می کنند و استفاده از موتور ویبراتور در آن ها الزامی است را می توان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

  • سیستم های نوسان آزاد

که خود به دو دسته تقسیم می شوند:

الف – سیستم های چرخشی: نیروی ارتعاشی در این سیستم ها از طریق 360 درجه چرخش به صورت ساعت گرد یا پادساعت گرد عمل می کند. در این سیستم ها از یک موتور ویبره بدنه استفاده شده است.

 

ب- سیستم های یک طرفه: نیروی ارتعاشی در یک جهت به صورت متقابل عمل می کند. در سیستم یک طرفه از دو موتور ویبره با مشخصات و قدرت یکسان استفاده شده است که جهت چرخش آن ها عکس یکدیگر است.

 

  • سیستم های نوسانی که به سیستم تشدید وصل می شوند.

این سیستم ها نیازمند تشخیص صحیح و فنی جهت انتخاب موتور ویبراتور موردنظر و استفاده از کارشناس متخصص می باشند. در شکل زیر محل کاربرد هر کدام از سیستم های چرخشی و یک طرفه را مشاهده می کنید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *