معرفی و انواع پمپ آب خانگی

معرفی و انواع پمپ آب خانگی

امروزه با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، مشکل کمبود فشار آب در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری به چالشی بزرگ تبدیل شده است. جهت رفع این مشکل، افزایش و تقویت فشار آب ساختمان ها از پمپ آب خانگی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی و انواع پمپ آب خانگی بطور کامل بپردازیم، پس با این مقاله ارس رود همره باشید. در پادکست زیر می توانید با انواع پمپ های خانگی، نحوه عملکرد و پارامترهای آن آشنا شوید.

پمپ آب خانگی چیست؟

پمپ آب خانگی، یک وسیله الکتریکی است که برای افزایش فشار آب در خانه استفاده می شود. این پمپ با استفاده از موتور الکتریکی کوچک، آب را از منبع خود به محل مصرف (مثل دوش، حمام، سینک و…) پمپ می کند. پمپ آب خانگی برای افزایش فشار آب در خانه مورد استفاده قرار می گیرد و در مواردی که فشار آب در خانه بسیار ضعیف است، می تواند بهترین راه حل باشد. همچنین، این پمپ می تواند در مواردی که منبع آب دورتر از خانه قرار دارد، به عنوان یک وسیله انتقال آب استفاده شود. جهت اطلاع از قیمت پمپ می توانید با کارشناسان فروش در تماس باشید.

پمپ آب خانگی بطور کلی در دسته پمپ های دینامیکی و بیشتر انواع آن در زیردسته پمپ های سانتریفیوژ قرار می گیرند. پمپ آب خانگی همانطور که از نامش پیداست در بعد منازل مسکونی و به منظور تقویت فشار آب مورد استفاده قرار می گیرد اما در موارد مشابه مانند ساختمان های اداری، تجاری و حتی آبیاری زمین ها و باغ های کوچک نیز بکار می رود.

پمپ آب خانگی یا بوستر پمپ؟

بوستر پمپ یا پمپ افزایش فشار، نوعی پمپ آب است که برای افزایش فشار و جریان آب در خطوط آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ‌ها با استفاده از موتور الکتریکی، آب را از محل منبع خود جمع آوری کرده و با ایجاد فشار بیشتر، آن را به خطوط آب انتقال می دهند. پمپ های آب خانگی تک برای یک واحد مسکونی یا ساختمان های مسکونی، تجاری کوچک تا متوسط استفاده می شود و برای ساختمان های بزرگتر از کوپل کردن چند پمپ یعنی بوستر پمپ آبرسانی خانگی استفاده می شود.

سیستم های کنترلی پمپ آب خانگی

جهت عملکرد صحیح پمپ های خانگی و همچنین جلوگیری از خرابی آنها در طول زمان لازم است که از یک سیستم کنترلی جهت کنترل روشن و خاموش شدن پمپ و تنظیم دور الکتروموتور آن استفاده شود. سیستم های کنترلی می تواند دو نوع شامل ست کنترل (برای ساختمان های کمتر از 4 طبقه) یا کلید اتومات (به همراه منبع انبساط برای ساختمان های با طبقات بیشتر) باشد.

انواع دسته بندی پمپ آب خانگی

پمپ های آب خانگی را می توان بطور کلی به دو نوع دسته بندی تقسیم کرد که شامل دسته بندی انواع پمپ آب خانگی از لحاظ ساختار و انواع پمپ آب خانگی از لحاظ توان است. در ادامه به انواع پمپ آب از لحاظ ساختار که شامل پمپ های بشقابی، جتی، محیطی و بوستر پمپ است و همچنین انواع پمپ های آب بر اساس مقدار توان و موارد استفاده آنها در طبقات مختلف ساختمان پرداخته خواهد شد.

انواع پمپ آب خانگی از لحاظ ساختار

پمپ های آب خانگی بطور کلی شامل 4 نوع پمپ بشقابی، پمپ جتی، پمپ محیطی و بوسترپمپ است که در زیر به تفکیک توضیح داده شده است:

1) پمپ بشقابی: پمپ بشقابی نوعی پمپ سانتریفیوژ است و نام آن بخاطر شکل بشقاب مانند دهانه آن است. پمپ بشقابی پرمصرف ترین نوع پمپ آب است و در دو نوع تک پروانه و دو پروانه ساخته می شود که نوع دو پروانه آن قادر به تامین آب در هد و دبی بیشتری است. پمپ بشقابی به دلیل داشتن پروانه و دیفیوزر بزرگ و در پی آن تولید نیروی گریز از مرکز بیشتر، سر و صدای کمتری ایجاد می کنند و بنابراین در کاربردهای مسکونی که فضای مناسب ایزوله برای نصب پمپ ندارند، مناسب می باشند.

2) پمپ جتی: پمپ جتی نیز نوعی پمپ سانتریفیوژ است که قسمت دهانه آن حالت خمره ای یا کوزه ای است. ساختار پمپ جتی به گونه ای است که خودمکش بوده و در صورت نبود آب کافی در ورودی یا وجود هوا می تواند عمل پمپاژ را انجام دهد. پمپ جتی سر و صدای زیادی دارد و بهتر است در مواردی که فضای مناسب مانند موتورخانه یا اتاق تاسیسات در ساختمان وجود دارد، استفاده شود. در عوض پمپ جتی می تواند فشار بیشتری ایجاد کند.

3) پمپ محیطی: پمپ محیطی بطور کلی زیردسته پمپ دینامیکی قرار دارد اما می توان آن را نوعی پمپ سانتریفیوژ نیز دانست زیرا با نیروی گریز از مرکز سیال را جابجا می کند. پروانه در پمپ محیطی به شکل توربینی است و این ساختار پروانه قادر به افزایش فشار آب در دبی های کم است.

4) بوسترپمپ: همانطور که از نام بوستر پمپ پیداست، این مجموعه از پمپ ها جهت تقویت فشار آب استفاده می شود. عموما منظور از بوسترپمپ در ساختمان های مسکونی، تعدادی پمپ است که بصورت موازی در سیستم پمپاژ ساختمان قرار می گیرند و در مجتمع ها و ساختمان های با ارتفاع بالا با تعداد واحدهای زیاد که تنها یک پمپ جوابگو نیست، این نوع پمپ استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : کلید اتوماتیک پمپ

انواع پمپ آب خانگی از لحاظ توان

پمپ های آب خانگی در توان های 0.5 اسب الی 4 اسب تولید می شوند. البته توان های بالاتر برای نوع دو پروانه نیز موجود است. در زیر برای برخی طبقات ساختمان با حداکثر متراژ مشخص، توان پمپ مورد نیاز آورده شده است:

1) پمپ آب 0.5 اسب: پمپ های آب با توان 0.5 اسب برای ساختمان 1 طبقه با حداکثر متراژ 150 متر می تواند استفاده شود.

2) پمپ آب 1 اسب: پمپ آب بشقابی با توان 1 اسب برای ساختمان های حداکثر 3 طبقه و 6 واحد با حداکثر متراژ 75 متر می تواند استفاده شود. همچنین پمپ آب جتی با توان 1 اسب برای 4 طبقه و 8 واحد حداکثر 70 متری  و پمپ آب 1 اسب دو پروانه برای 4 طبقه و 8 واحد حداکثر 75 متری مناسب می باشند.

3) پمپ آب 1.5 اسب: پمپ آب خانگی با توان 1.5 اسب دو پروانه برای ساختمان با تعداد طبقات حداکثر 5 طبقه و 10 واحد 100 متری می تواند استفاده گردد.

4) پمپ آب 2 اسب: پمپ آب با توان 2 اسب برای حداکثر 5 طبقه و 14 واحد 100 متری مورد استفاده قرار می گیرد.

سایر توان های بالاتر نیز برای واحدهای با متراژ بیشتر یا تعداد طبقات بیشتر استفاده می شود که جهت اطلاع از نوع و مدل پمپ آب خانگی مناسب ساختمان خود می توانید با کارشناسان خبره پخش پمپ ارس رود تماس حاصل فرمائید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *