معرفی انواع گیربکس جرثقیل

معرفی انواع گیربکس جرثقیل

گیربکس جرثقیل

امروزه در تمامی صنایع سنگین,نیمه سنگین و حتی کارگاههای تولیدی کوچک به دلیل جابجایی و حمل مواداولیه,محصولات و دیگر موارد نیاز به جرثقیل حس می شود.

جرثقیل دستگاهی است که به منظور حمل و جابجایی به صورت عمودی و افقی در ارتفاع کاربرد دارد.

جرثقیل ها در انواع گوناگون طراحی و ساخته می شوند و بنابر مدل و نیاز حمل و جابجایی دارای توان های متفاوتی می باشند.جرثقیل ها از نوع سیاردستی الی جرثقیل های مدرن امروزی بنابر کارایی که دارند به کارگرفته می شوند.

جرثقیل ها شامل انواع مختلفی می باشند که شامل:

*جرثقیل تاورکرین:بیشترین مورد مصرف در صنعت ساختمانی را دارد و به دلیل ساختارخاصی که داردامکان سرویس دهی به صورت چرخشی بنابر طول دکل خود را دارد,این جرثقیل پایه ثابت بوده و فقط دکل آن حرکت می کند و حرکت آن حول محوراصلی ستون و پایه آن است.

*جرثقیل سیار:این نوع جرثقیل بیشتر به وسیله یک کشنده(کامیون)یافت می شود و نوع ثابت آن نیز موجود می باشد.

*جرثقیل سقفی:در تمامی صنایع تولیدی در کنارخط تولید و یا انبارها کمک شایانی در امر تولیددارد که به دو صورت تک پل و جفت پل طراحی و ساخته می شود این نوع از جرثقیل ها قابلیت استفاده در فضای بسته و باز را بخوبی دارند.ساختار سازه این نوع جرثقیل بیشتر متکی به سازه های جانبی مثل سوله ها و انبارها و محل نصبشان می باشد.

*جرثقیل های دروازه ای:این نوع جرثقیل برخلاف نوع قبلی(سقفی)دارای سازه ای مستقل و بزرگتری می باشد و به دوصورت دروازه ای و نیم دروازه ای وجود دارد.

*جرثقیل بازویی:این نوع جرثقیل به صورت (بازویی دیواری) و (بازویی ستونی) در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

*جرثقیل آویز:این نوع جرثقیل به دلیل محدودیت ارتفاعی و خطوطی که به صورت سری مونتاژکاری می کنند قابل استفاده می باشد.

*جرثقیل خاص:این نوع جرثقیل می تواند ترکیبی از چند نمونه جرثقیل ذکرشده باشد و به صورت تخصصی در بعضی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

در تمامی جرثقیل ها نیروی محرک آنها الکتروموتور بوده و نیروی خود را به گیربکس های متصل به هر قسمت منتقل کرده و عمل جابجایی در هر مسیری را انجام می دهند نکته قابل ذکر در این باره این است که جرثقیل ها را براساس مقدار توان جابجایی که دارند می شناسند

به طور مثال2تن,5تن و…

طراحان و سازندگان جرثقیل ها بنابر سفارش و یا نوع کیفیت نهایی از ادوات و تجهیزات متفاوتی استفاده می کنند که در قیمت تمام شده آنها تأثیرگذار بوده و در بازار فروش رقابتی چشمگیر را خواهند داشت.

در تمامی جرثقیل ها قلاب یا(Hook)به وسیله زنجیر و یا سیم های بکسل مخصوص نیروی کششی ناشی از وزن را تحمل کرده که این نیرو در ارتفاع به سبب نیاز به حرکت در حالات مختلف افقی یا عمودی توسط دیگر عوامل کنترل و خنثی می شود در این میان نقش گیربکس ها بسیار حائز اهمیت بوده و غیر قابل چشم پوشی می باشد.

دربعضی از جرثقیل ها حرکت در حالات مختلف گاهأ تاچندین مورد می باشد مثل جرثقیل های سقفی که علاوه بر حمل و جابجایی در یک نقطه ,نیاز به حمل تا چندین متر به صورت افقی و یا بعضأ در حالت عمودی می باشد در این نوع جرثقیل ها مجموعه الکتروموتورها و گیربکس هایی وجود دارند که تمامی نیازهای حرکتی را مرتفع می سازند.

هرچقدر توان جرثقیل بالاتر باشد الکتروموتور و گیربکس صنعتی قوی تری در ساخت آن به کاربرده می شود.درطراحی وساخت جرثقیل ها از انواع مختلف گیربکس ها استفاده می شود.

گیربکس های مورد استفاده در طراحی و ساخت جرثقیل

گیربکس حلزونی

-گیربکس خورشیدی

 

گیربکس حلزونی

در انواع متفاوت پایه دار ، فلنچ دار (مانند گیربکس NMRV)  و هالو شافت وجود دارد. جنس پوسته گیربکس های حلزونی آلومینیومی می باشد که در مقابل ارتعاشات مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد.  از مزایای گیربکس حلزونی می‌توان تعمیر و نگهداری آسان این نوع گیربکس اشاره نمود و راه‌اندازی این نوع گیربکس ها بسیار نرم می باشد و به همین دلیل سر و صدای بسیار کمی دارند.  از دیگر مزایای آن راندمان بالای گشتاور خروجی  و غیره می توان اشاره کرد.

 

معایب گیربکس های حلزونی

عدم امکان استفاده در دورهای بالاتر از1500rpm

دمای کاری بالابه دلیل ساختار چرخ دنده و ماردون (درگیری زیاد)

راندمان نسبتأ پایین65%

گیربکس های خورشیدی

این نوع گیربکس ها به دلیل خاصیت های فوق العاده نسبت به سایر گیربکس ها دارای مزیت های بالقوه می باشند.

مزیت های گیربکس های خورشیدی شامل:

1.تحمل نیروهای محوری و شعاعی بالا

2.عمرمفید کاری بسیاربالا

3.راندمان بالا تا95%

4.کم حجم بودن نسبت به گشتاور خروجی آنها

5.صدای پایین حین کار

6.نصب و راه اندازی ساده و آسان

7.تنوع در نسبت با توجه به سایز

8.تعمیر و نگهداری آسان

9.مصرف بهینه انرژی(برق و…)

10.تنوع در نوع اتصال به دیگر ادوات

برای مشاهده قیمت و مشخصات فنی انواع تیپ های گیربکس خورشیدی کلیک کنید.

تعمیر گیربکس خورشیدی جرثقیل

موتور گیربکس دار جرثقیل باید به صورت منظم سرویس شوند لذا با این حال پس از مدتی دچار مشکل شده و نیاز به سرویس دارند.در این راستا مجموعه تکنو سعدی با کادری مجرب و حرفه ای گیربکس ها را تعمیر و به چرخه صنعت باز می گرداند.

 

در سایت تکنوسعدی انواع الکتروموتور ایرانی ، الکتروموتور چینی و الکتروموتور خارجی ، گیربکس ، بالابر برقی و پمپ به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *