دینام چیست ؟

دینام چیست ؟

ینام چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟

دینام همان الکتروموتور می باشد که نیروی الکتریکی را به حرکتی تبدیل می کند؛ در واقع واژه دینام از کلمه فرانسوی (Dynamo) گرفته شده است؛ زیرا اولین دینام دنیا در این کشور و سال 1880 میلادی به وجود آمد. دینام‌ها اولین قطعه در دنیای صنعت بودند که توانستند انرژی الکتریکی مورد نیاز کارخانه‌ها را تامین کنند. همچنین این قطعه کاربردهای بسیار گسترده‌ای در دنیای فعلی دارد و در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با وجود کاربردهای بسیار زیاد این قطعه درصد زیادی از مردم نمی‌دانند که کاربرد دینام چیست و چگونه انرژی الکتریکی را به وجود می‌آورد.
در داخل دینام‌های قدیمی، از یک سیم پیچ ثابت، متحرک و هسته کربنی وجود دارد. زمانی که هسته ذغالی در سیم پیچ شروع گردش می‌کند، میدان مغناطیسی به وجود آمده الکتریسیته را در سیم پیچ به وجود می‌آورد. سپس الکتریسیته توسط دیود و رگولاتور یکسان شده و به سیستم ارسال می‌شود.
معرفی انواع قطعات دینام

برای این که دینام بتواند نیروی مکانیکی را تبدیل به الکتریکی کند، از قطعات بسیار متنوعی کمک می‌گیرد. همچنین اگر هر یک از قطعات به هر دلیل آسیب ببینند، راندمان کاری به شدت افت کرده و میزان آمپر و ولتاژ خروجی کاهش پیدا می‌کند. ناگفته نماند که درصد بالایی از همین قطعات مصرفی هستند و باید به مرور زمان تعویض شوند. اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید قطعات دینام چیست و چه وظایفی دارد، در زیر می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید:

پوسته دینام: وظیفه نگهداری قطعات و سیم پیچ را بر عهده دارد.
استاتور: سیم پیچ‌های ثابت استاتور الکتریسیته‌ای که در روتور را جمع آوری می‌کند.
روتور: روتور در واقع همان آرمیچر است که بخش چرخان داخل محسوب می‌شود.
دیود: این قطعه در دینام نقش یکسوساز جریان را بازی می‌کند.
آفتامات یا رگولاتور: آفتامات وظیفه کنترل جریان خروجی دینام را بر عهده می‌گیرد.
تمامی قطعاتی که در بالا معرفی شدند، نقش اساسی روی عملکرد دینام‌ها دارند. همچنین قطعاتی مثل ذغال در دینام استفاده شده است که به مرور زمان فرسوده می‌شود. جالب است بدانید که با تعویض ذغال دینام‌های معیوب بسیاری دوباره قابل استفاده می‌شوند.
دینام چه کاربردهایی دارد؟

به طور کلی هر کجا که نیاز باشد که نیرو مکانیکی به الکتریکی تبدیل شود، دینام حضور خواهد داشت. برای مثال در مکان‌هایی دینام با استفاده از نیرو باد یا جریان آب می‌چرخد و نیرو الکتریکی مورد نیاز را به وجود می‌آورد. همچنین این قطعه در خودروها نیز کاربرد زیادی دارد.
عرضه دینام آلترناتور ( Alternator ) برای رفع مشکل دینام‌های قدیمی

حالا که می‌دانید قطعات استفاده شده در دینام چیست، باید یکی از مهم‌ترین مدل‌های این قطعه الکتریکی را بشناسید. در دینام‌های قدیمی، آهنربا در سیم استاتور و پوسته قرار گرفته بود و قطعه محرک یا همان آرمیچر فقط سیم پیچ داشت. اما در مدل‌های آلترناتور ساختار دینام‌ها اندکی تغییر کرده است. در این سری از دینام‌ها دیگر آهنربایی در پوسته وجود ندارد و می‌توان این قطعه را در روتور دید.

آرمیچر

چنین ساختاری به دینام‌های آلترناتور کمک کرده که مشکل دینام‌های قدیمی را از بین ببرد. در دینام‌های قدیمی اگر دور گردش آرمیچر کاهش پیدا می‌کرد، جریان خروجی دیگر نیاز مصرف کننده را تامین نمی‌کرد. اما در دینام‌های آلترناتور دیگر چنین مشکلی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *