دسته بندی گیربکس صنعتی

دسته بندی گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی به دو دسته افزاینده و کاهنده تقسیم می شوند. گیربکس صنعتی افزاینده در موارد خاص کاربرد دارند و بنابر سفارش مصرف کننده تولید میشوند.

به عنوان مثال گیربکس پشت تراکتوری نوعی گیربکس افزاینده می باشد که به گاردون تراکتور که با سرعت 500 دور در دقیقه دوران میکند متصل میشود و باعث دو یا سه برابر شدن سرعت میشود و امکان استفاده توان تولیدی در تراکتور را برای پمپ پشت تراکتوری فراهم می سازد.

میزان افزایش دور گیربکس پشت تراکتوری متناسب با نسبت افزایش دور گیربکس می باشد که گیربکس پشت تراکتوری موجود در بازار در نسبت های 1 به 3 ، 1 به 4 و 1 به 2 تولید میشوند.

مکانیزم عملکرد گیربکس کاهنده نیز مشابه گیربکس افزاینده می باشد با این تفاوت که در گیربکس کاهنده سرعت تولید شده در خروجی گیربکس صنعتی کاهش می یابد و قابلیت استفاده برای دستگاه با دور کم را فراهم میکند.

گیربکس صنعتی کاهنده خود نیز به انوع مختلفی از جمله گیربکس حلزونی ، گیربکس مکعبی یا کتابی ، گیربکس هلیکال ، گیربکس خورشیدی تقسیم بندی می شود .

البته گیربکس خورشیدی اگر به صورت برعکس بسته شود به عنوان گیربکس افزاینده عمل خواهد کرد.

هر کدام از دسته های گیربکس صنعتی افزاینده خود به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند که متناسب با کاربرد قابل انتخاب هستند .

به عنوان مثال گیربکس حلزونی به گیربکس صنعتی اتلاق می شود که زاویه خروجی با ووردی 90 درجه باشد ، گیربکس حلزونی به دو دسته سری VF و مکعبی تقسیم می شود.

اگر بخواهیم تفاوت های این دو دسته از گیربکس حلزونی را بیان کنیم میتوانیم به موارد مختلفی از جمله شکل ظاهری ، ابعاد ، قطر شافت ورودی و خروجی ، روش های نصب ، روش های تعمیر و نگهداری و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
گیربکس حلزونی که حلزونی شکل هستند به دلیل شکل ظاهری خاص تنها از یک جهت قابلیت نصب دارند و در صورتی که نیاز باشد که جهت نصب تغییر کند لازم است نوع گیربکس تعویض گردد.

در عین حال گیربکس حلزونی مکعبی شکل از هرجهت بدون محدودیت قابلیت نصب دارد.

دیگر از تفاوت هایی که گیربکس حلزونی سری VF و گیربکس مکعبی با یکدیگر دارند قطر شافت ورودی و خروجی و ابعاد در یک نسبت دور و یک توان مشخص می باشد.

به عنوان مثال برای دست یافتن به سرعت 200 دور خروجی به ازای 1400 سرعت دور در ورودی و اتصال به موتوری با توان 1.5 اسب ، در سری VF لازم است تا از سایز VF86 استفاده شود در صورتیکه اگر از گیربکس مکعبی استفاده شود سایز گیربکس 63 خواهد بود.

علاوه بر قطر شافت ورودی که تفاوت دارد ، قطر شافت خروجی نیز متفاوت خواهد بود ، قطر شافت خروجی در سری VF86 – 35 و در گیربکس حلزونی سایز 63 – 25 میلیمتر می باشد.

در گیربکس حلزونی سری VF که متناسب با نوع نصب به دسته های مختلف VF,MVF,VF-FC,MVF-FC تقسیم میشوند.

دنده های گیربکس نیازمند روغنکاری هستند و حتما قبل از استفاده باید با روغن مخصوص محفظه گیربکس حلزونی پر شود و به صورت دوره ایی نیز تعویض گردد،

در مقابل گیربکس مکعبی در کارخانه تولیدی از روغن پر میشوند و دیگر نیاز به روغنکاری ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *