دانستنی های گیربکس حلزونی

دانستنی های گیربکس حلزونی

به آن گیربکس مکعبی نیز می گویند که از گیربکس های دودنده تشکیل می شوند. جنس آن ها از فولاد می باشد و جنس دنده ی آن برنج یا فسفر که جنس ورودی آن چدنی است. لازم به ذکر است که زاویه ی ورودی و خروجی این گیربکس حدود 90 درصد می باشد. این نوع گیربکس ها کاهش دور را در سایز کوچک به انجام می رسانند. از گیربکس حلزونی در گشتاورهای کوچک و متوسط در صنعت های کوناگون به کار برده می شود. علاوه بر هرچیزی این نوع گیربکس ها مقرون به صرفه تر از بقیه ی گیربکس ها است. دقت کنید که گیربکس حلزونی برای جلوگیری از قفل شدن دنده ها باهم با زیاد شدن دما، لقی ایجاد می کنند.
مزایا و معایب گیربکس حلزونی

یکی از معایب مهم این گیربکس تعمیر و نگهداری بسیار راحت آن است. راه اندازی این گیربکس خیلی سریع می باشد.
یکی دیگر از مزایای این گیربکس ها را می توان به راندمان گشتاور بالای آن اشاره کرد.
از این گیربکس برای راه اندازی گیربکس های بزرگتر و پیچیده تر ازخود بکار می رود.
قابلیت نصب آن در 8 نقطه با حالت های گوناگون را دارد.

کاربرد گیربکس حلزونی

انواع کاشی ها، سیستم های انتقال دهنده، دیزل ژنراتور
صنایع غذایی، نانوایی، بالابر، دستگاه و سیستم جابجایی
ماشین آلات بسته بندی و شیشه پرکن، کوره های صنعتی، سیستم های غربال گری
آسیاب ها، دستگاه خورد کن، نوار نقاله، انواع هواکش ها

در حالت کلی می توان گفت که این گیربکس ها در کانوایرها و دستگاه های انتقال مواد متوسط کاربردهای زیادی دارد.
انواع گیربکس حلزونی

این گیربکس ها را به خاطر نصب و ظاهر می توان به گیربکس های پایه دار،فلنج دار، شفت دار و هالو دار تقسیم کرد. ولی در قسمت صنعت این گیربکس را می توان به NMRV با سایزهای متوسط در قدرت تحمل 25تا250، سری NF با قابلیت تحمل30 تا250 تقسیم کرد. همپنین می توان با توجه به برندهای گیربکس حلزونی به SEW، FLENDER، NORD تقسیم کرد. گیربکس را با توجه به دنده ها می توان به گیربکس دودنده ایی، گیربکس چهاردنده ایی که جنس آن ها از فسفر برنج است، تقسیم کرد.
مشخصات فنی گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی تقریبا از 5تا100 تبدیل می شود و اگر به نسبت زیادتر از این نیاز باشد در آن موقع می تواند از گیربکس های حلزونی دوقلو برای کار خود استفاده کرد.
توجه داشته باشید که در قسمت ورودی این گیربکس دو دنده ی این گیربکس به 1400 نیز می رسد و در چهار دنده به 3000 نیز دور خواهد رسید.
توان دقیق این محصول حدود 55 کیلووات می باشد.
گشتاور آن حدود 18000نیوتون است.
اندازه ی قطر آن به 60 میلی متر می رسد.
اندازه ی تقریبی تبدیل آن حدود 288 است.

روغن مناسب برای گیربکس حلزونی

این گیربکس ها انواع زیادی از برند و مارک های روغن می توان استفاده کرد که اکثرا خارجی هستند. برای نمونه روغن Blasia 220 یا روغن معدنی Omala320 که دمای بین صفرتا30 درجه ی سانتی گراد هستند برای این گیربکس ها استفاده می شود. دقت کنید که اگر دما از این بیشتر شود بایستی روغن ویسکوزیته را برای آن در نظر بگیرید و اگر دما ازاین هم کمتر باشد باید روغن ویسکوزیته خیلی پایین را بکار ببرید. در کلام آخر اینکه توجه کنید نوع و اندازه ی روغن را با توجه به فصل تعویض کنید که هیچ آسیبی به گیربکس حلزونی وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *