مشکلات پمپ و راه حل آن

مشکلات پمپ و راه حل آن

مشکلات پمپ و راه حل آن موضوعی است که در این مطلب قصد صحبت در مورد آن را داریم. پمپ‌ها محصولاتی پرکاربرد هستند که به تامین آب ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی چندین واحدی کمک می‌کنند. با توجه به کاربرد بالای این محصولات، احتمال خرابی آن‌ها هم بسیار زیاد است و آشنایی با مشکلات آن‌ها و روش‌های رفع این مشکلات برای همه مصرف کنندگان این محصول الزامی است. در این مطلب از ارس رود قصد صحبت در این باره را داریم. با ما همراه باشید تا انواع مشکلات پمپ و راه حل آن ها را با هم بررسی کنیم.

رایج‌ترین مشکلات پمپ و راه حل آن چیست؟

مشکل کم آبی امروزه به حدی زیاد شده که بدون استفاده از ابزارها و تجهیزات مخصوص تامین آب ساختمان‌های مسکونی چند طبقه امکان‌پذیر نیست. کم آبی موجب پایین آمدن شدید فشار آب ساختمان‌ها شده و باعث می‌شود که تامین آب به خصوص در طبقات بالا به سختی امکان‌پذیر باشد. این موضوع در فصل‌های گرم سال مانند تابستان بدون استفاده از ابزارهای کمکی یا پمپ تقریبا غیرممکن است.

پمپ‌های آب امروزه بسیار پر مصرف و کاربردی هستند اما به همان نسبت خرابی و بروز مشکل در آن‌ها هم دردسرساز است. اگر با مشکلات پمپ آب خود آشنایی نداشته و به رفع و راه حل برطرف کردن آن‌ها مسلط نباشید، هر چند وقت یکبار باید هزینه زیادی را صرف تعمیر پمپ آب خود کنید. البته بعضی مشکلات پمپ‌های آب کاملا تخصصی هستند و رفع آن‌ها صرفا از سمت سرویس کار ماهر امکان‌پذیر است اما برخی مشکلات به سادگی و توسط خود شخص برطرف می‌شوند. از رایج‌ترین مشکلات پمپ و راه حل‌ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن نشدن پمپ

روشن نشدن پمپ آب یکی از رایج‌ترین مشکلات پمپ و راه حل آن موارد مختلفی است. برای حل این مشکل ابتدا باید علت آن را مشخص کرد. دلایل احتمالی بروز این مشکل مواردی مانند وجود نقص در منبع تامین انرژی یا ورودی برق پمپ، سوختن خازن‌های پمپ، قطع شدن محافظ پمپ، سوختن موتور پمپ، خرابی دکمه روشن و خاموش پمپ و موارد مشابه است که در همه آن‌ها ابتدا باید ورودی برق و اتصالات آن را بررسی کرد و در صورتی که تمام اتصالات درست بود، اقدام به تعویض قطعه آسیب دیده و تعمیر پمپ کرد.

  • خاموش شدن پمپ بلافاصله بعد از روشن کردن

این مشکل هم یکی از مشکلات و ایرادات رایج در پمپ‌های آب است و به دلایلی مانند سوختن خازن‌ها، نقص در قطع کننده پمپ، نقص در سیم پیچی موتور، مسدود شدن مسیر انتقال آب، قطع کننده مدار محافظ و خراب شدن اتصالات کابل اشاره کرد. برای حل این مشکل هم ابتدا باید هر کدام از موارد گفته شده را جداگانه بررسی کرد و پس از تشخیص علت خرابی برای رفع آن اقدام کرد. به عنوان مثال در صورت نقص در اتصالات قطع کننده صرفا باید این اتصالات را تعویض کرد یا در صورت بروز نقص در سیم پیچ ابتدا باید محل دقیق نقص را مشخص و سپس اقدام به تعویض قطعه کرد.

  • قطع و وصل شدن پمپ

از دیگر مشکلات و پمپ و راه حل آن می‌توان به قطع و وصل شدن پمپ اشاره کرد. این مشکل ممکن است علت ساده‌ای مانند پایین آمدن فشار آب ورودی داشته باشد که در این صورت باید تا زمان افزایش فشار آب صبر کرد یا پمپ را به مخزنی دیگر متصل کرد، همچنین ممکن است مشکل از رسوب لوله مکش نیز باشد که در این صورت باید لوله را از پمپ جدا و سپس آن را تعویض کرد. نشتی لوله و وجود هوا در لوله از دیگر مشکلاتی هستند که باعث کم فشار شدن آب می‌شوند و راه حل آن‌ها تعمیر محل نشتی یا هواگیری پمپ آب است.

  • خارج نشدن آب علی‌رغم کار کردن پمپ

گاهی اوقات پمپ به درستی کار می‌کند اما آبی از آن خارج نمی‌شود. این مشکل معمولا به دلیل نقص در وضعیت لوله‌های آب رخ می‌دهد. گرفتگی و مسدود شدن لوله، وجود هوا در لوله، نشتی لوله و جابجا شدن لوله از جمله این مشکلات هستند که حل آن‌ها با تعمیر یا تعویض لوله امکان‌پذیر است.

  • خاموش نشدن پمپ

یکی دیگر از مشکلات رایج در پمپ‌های آب خاموش نشدن آن‌ها است. این مشکل معمولا به دلیل وجود نقص در کلید روشن و خاموش پمپ یا مشکل در اتصال برق پمپ رخ می‌دهد و تنها راه حل آن تعویض قطعه‌ای است که دچار خرابی یا آسیب دیدگی شده است.

ارس رود

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *