کاربرد پمپ سیرکولاتور

کاربرد پمپ سیرکولاتور

کاربرد پمپ سیرکولاتور چیست و استفاده از این پمپ چه شرایطی دارد؟ پمپ‌ها انواع گوناگونی دارند و هر کدام از آن‌ها کاربری به خصوصی دارند. یکی از پمپ‌های کاربردی و پر مصرف پمپ سیرکولاتور است که در این مطلب از ارس رود قصد معرفی آن را داریم. مزایای استفاده از این پمپ بسیار زیاد است و مانند دیگر پمپ‌ها انواعی دارد که برای آشنایی بهتر با کاربرد و عملکرد دقیق باید با همه انواع و مدل‌های آن آشنا باشید. با ما همراه باشید تا کاربرد پمپ سیرکولاتور و انواع آن را برای شما توضیح دهیم.

کاربرد پمپ سیرکولاتور چیست؟

برای آشنایی با کاربرد پمپ سیرکولاتور ابتدا باید با ماهیت و تفاوت این پمپ با دیگر پمپ‌ها آشنا باشید. سیرکوله که از واژه سرکل یا دایره در انگلیسی مشتق شده به معنی چرخش و گردانیدن است. این موضوع در عملکرد این پمپ هم وجود دارد و وظیفه اصلی آن چرخاندن آب یا دیگر انواع سیالات در اطراف است.

در یک سیکل یا مخزن بسته این پمپ را به کار می‌برند تا سیالاتی که در آن مخزن نگهداری می‌شود را به گردش درآورده و از این طریق باعث استفاده از آن‌ها شود. پمپ‌های سیرکولاتوری یکی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژی هستند. دمای مایعاتی که با این پمپ‌ها قابل پمپاژ و گردش هستند نهایتا باید 100-130 درجه باشد.

اصلی‌ترین کاربرد پمپ سیرکولاتور تامین آب داغ است. این پمپ‌ها در سیستم‌های گرمایش مرکزی، سیسم‌های گرمایش خانگی مانند شوفاژ و… استفاده می‌شوند تا آب داغ را به گردش آورده و با فشار و کیفیت بهتری پمپاژ کنند. این پمپ‌ها به دلیل ساختار نه چندان پیچیده، مصرف کم انرژی و هزینه پایین نگهداری جز کاربردی‌ترین انواع پمپ‌ها به خصوص در شرایط انتقال آب گرم هستند.

این پمپ‌ها بسته به جنس و نوعی که دارند هم دارای کاربردهای مختلفی هستند. برای مثال این پمپ در جنس چدنی را در سیستم‌های شستشو و گرمایش صنعتی استفاده می‌کنند. همچنین انواع استیل این پمپ در سیستم گرمایش مرکزی و تهویه هوا اداری و خانگی نیز کاربردی است.

دیگر کاربرد پمپ‌ سیرکولاتور در استخر، پکیج و شوفاژها برای گردش آب گرم و پمپاژ آن در مسیر اصلی است.

مشخصات و ویژگی‌های پمپ سیرکولاتور

آشنایی با مشخصات و ویژگی‌های این پمپ کمک می‌کند که استفاده از آن ساده‌تر شود. همچنین در صورتی که با مشخصات این پمپ آشنا باشید درک کاربرد پمپ سیرکولاتور نیز ساده‌تر خواهد شد. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های این پمپ می‌پردازیم:

  • پمپ‌های سیرکولاتور جز پمپ‌های کم سر و صدا هستند و استفاده از آن‌ها حتی برای سیستم‌های خانگی که در داخل خانه نصب می‌شوند هم مناسب است.
  • اندازه پمپ‌های سیرکولاتور چندان بزرگ نیست و این موضوع یکی دیگر از فاکتورهای کاربردی‌تر کردن این پمپ‌ها است. پمپ سیرکولاتور معمولا بی 0.5-6 اینچ اندازه دارد.
  • پمپ سیرکولاتور دو دور موتور 1500 و 3000 دارد که به کاربرد بیشتر و بهتر آن‌ کمک زیادی می‌کند
  • به دلیل قرارگیری در آب داغ احتمال خوردگی و آسیب دیدگی بدنی این پمپ‌ها بیشتر است به همین دلیل در طراحی و ساخت بدنه آن‌ها از چدن و استیل استفاده می‌شود تا در برخورد با آب داغ مقاومت بیشتری داشته باشند. البته پروانه داخل این پمپ‌ها که وظیفه گردش آب را برعهده دارد علاوه بر چدن و استیل ممکن است از جنس برنج هم باشد.
  • پمپ‌های سیرکولاتور مکش منفی ندارند و در صورتی که قصد جابجایی سیال در جهت خاصی را داشته باشید باید این موضوع را در نظر داشته باشید.
  • از دیگر ویژگی‌های این پمپ که در کاربرد پمپ سیرکولاتور هم موثر است می‌توان به انواع فاز و دور پمپ اشاره کرد. پمپ سیرکولاتور در انواع تک و سه فاز و از نظر دور در انواع تک، دو، سه و چهار دور وجود دارد.
  • آخرین مشخصه این پمپ‌ها کم مصرف بودن آن‌ها است که از نظر مقدار انرژی مصرفی آن‌ها را در رده انرژی A و B قرار می‌دهد.

انواع پمپ سیرکولاتور

همان‌طور که گفته شد کاربرد پمپ سیرکولاتور بر اساس نوع آن متفاوت است. این مدل‌ از پمپ‌ها دارای انواع مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پمپ آب گرم: کاربرد پمپ سیرکولاتور از این نوع تامین آب گرم از مبد‌های حرارتی است. مثال بارز و مشخص این پمپ، استفاده در آب گرم شوفاژ است.
  • پمپ برگشت آب گرم مصرفی: این نوع از پمپ‌های سیرکولاتور با جریان انداخت آب گرم در لوله‌ها کمک می‌کنند که هر زمان شیر آب گرم باز شود، آب از آن با دمای مناسب خارج شود و در واقع آب گرم همیشه در جریان بوده و در لوله در دسترس باشد.

ارس رود

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *