علت خرابی پمپ آب در زمستان

علت خرابی پمپ آب در زمستان

علت خرابی پمپ آب در زمستان چیست؟ این رایج‌ترین سوال افرادی است که از پمپ آب برای تامین آب منزل یا کارگاه صنعتی خود استفاده می‌کنند و در فصل زمستان ناچار به تعمیر پمپ آب می‌شوند. دلایل مختلفی برای خرابی پمپ آب در زمستان وجود دارد اما چیزی که مشخص است اهمیت سرویس کردن پمپ قبل از زمستان و آماده کردن این وسیله برای سرمای آب و تغییرات شدید و نامشخص دما در این فصل است. در این مطلب از ارس رود قصد بررسی علت خرابی پمپ آب در زمستان و راهکارهای حل و پیشگیری از آن را داریم. با ما همراه باشید.

دلایل و علت خرابی پمپ آب در زمستان چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است علت خرابی پمپ آب در زمستان باشند. شناسایی این عوامل و جلوگیری از بروز آنها در فصل زمستان، شما را از سرویس و تعویض پمپ در فصل بهار بی نیاز می‌کند. اصلی ترین دلیل خراب شدن پمپ آب در فصل زمستان اختلاف شدید دما در شب و روز است که باعث یخ زدن پمپ آب بعلاوه زیاد شدن فشار آب و مسدود شدن آب در لوله به دلیل یخ زدگی از دیگر دلایلی است که به عنوان علت خرابی پمپ آب در زمستان می‌توان آن را عنوان کرد.

احتمال خرابی پمپ آب در فصل زمستان به خصوص در مکان‌هایی که پمپ آنها در فضای باز قرار دارد، بیشتر است. در چنین مکانهایی نگهداری از پمپ آب در زمستان اهمیت بیشتری دارد زیرا که یخ زدن پمپ ممکن است باعث آسیب به بخش زیادی از سیستم لوله کشی شده و تعمیر و تعویض آن هزینه زیادی داشته باشد. به طور کل اما رایج‌ترین علت خرابی پمپ آب در زمستان را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • یخ زدن موتور یا پروانه پمپ
  • یخ زدن لوله آب در مسیر پمپ
  • یخ زدن آب اطراف پمپ
  • قرار گرفتن پمپ در محیط خشک و سرمای بیش از حد
  • سرد و گرم شدن پمپ به دلیل نوسان دمای شب و روز
  • فشار زیاد به پمپ برای کار کردن در شرایط یخ زدگی لوله
  • ورود ناگهانی آب گرم به پمپ در شرایط یخ زدگی موتور و پروانه پمپ

چطور می‌توان مانع خرابی پمپ آب در فصل زمستان شد؟

علت خرابی پمپ آب در زمستان هر کدام از موارد گفته شده در بالا که باشد با رعایت یکسری نکات امکان جلوگیری از آن وجود دارد. در مجموع توصیه می‌شود که تا حد امکان از پمپ آب در زمستان کمتر استفاده کرد و انجام این کار را تا گرم شدن هوا به تعویق انداخت. با این حال در شرایط دیگه نیاز مبرم به استفاده از پمپ آب خود داشتید با رعایت نکات زیر و انجام کارهایی که در ادامه خواهیم گفت از آن محافظت خواهید کرد.

  • روغن کاری

روغن کاری پمپ اولین روشی است که برای مراقبت از پمپ در زمستان می‌توان از آن استفاده کرد. روغن یک لایه محافظ روی پمپ ایجاد میکند و به دلیل مقاومت نسبت به کاهش دما و یخ نزدن، مانع یخ زدگی پمپ آب و قطعات آن می‌شود.

  • کار نکردن پمپ بدون آب

یکی از مهمترین دلایلی که باعث خرابی پمپ آب در فصل زمستان می‌شود کار کردن پمپ بدون آب است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با خالی کردن آب اطراف پمپ در فصل زمستان و روشن نگه داشتن آن می توانند به گرم شدن موتور پمپ باد کرده و مانع یخ زدن آن شوند در حالی که این کار کاملا اشتباه است و نه تنها به محافظت از کمک نمی کند بلکه باعث آسیب دیدگی بیشتر آن هم میشود.

  • جلوگیری از داغ شدن پمپ

یکی از اشتباهات بزرگ افراد در زمستان برای به کار انداختن پمپ یخ زده حرارت دادن آن با روشن کردن آتش در اطراف پمپ است. این کار اگر قبل از یخ زدن پمپ و به مرور انجام شود روشی کاربردی برای جلوگیری از یخ زدگی است اما در صورتی که آن را به طور ناگهانی انجام داد نه تنها باعث باز شدن آن نمی‌شود بلکه موجب بیشتر یخ زدن آن می‌شود.

  • هواگیری پمپ

هواگیری پمپ قبل از ورود به فصل سرما یکی دیگر از اقداماتی است که مانع یخ زدن آن می‌شود. البته هواگیری پمپ هر چند ماه یک بار برای عملکرد بهت آن مناسب است اما قبل از شروع زمستان اهمیت بیشتری دارد.

  • جدا کردن پمپ در زمستان

در نهایت با جدا کردن پمپ در زمستان در فضاهایی که پمپ آب در دسترس است، تا حد زیادی از یخ زدن آن جلوگیری می‌شود. حتی اگر امکان جدا کردن پمپ هم وجود نداشته باشد کافی است مسیر آب ورودی را به طور کامل قطع کرد تا اندک آبی که همیشه در لوله وجود دارد هم به داخل پمپ وارد نشود.

ارس رود

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *