اطلاعاتی در خصوص تابلو برق الکتروموتور

اطلاعاتی در خصوص تابلو برق الکتروموتور

تابلو برق های صنعتی و تابلو برق های خانگی از کاربردی ترین اجزا سیستم های الکتریکی هستند. تفاوت تابلو برق خانگی و صنعتی در این است که تابلو های صنعتی قابلیت حمل جریان های الکتریکی بالا را دارند. اما در مقابل تابلو برق های خانگی تنها برای مصارف کوچک و سبک قابلیت استفاده و کاربرد خواهند داشت.

میزان اهمیت این قطعات الکتریکی به مقداری است که عدم وجود آن ها با عدم توزیع برق در سیستم برابری می کند. کارخانه ها، سوله ها و انبار های بزرگ نیازمند بزرگ ترين و مطمئن ترین قطع کننده ها و تابل های صنعتی هستند و در مقابل برای منازل مسکونی استفاده از تابلو برق خانگی کافی خواهد بود.

تابلو برق چیست؟

به طور کلی می توان گفت: تابلو برق از قطعات اساسی یک سیستم الکتریکی است. این قطعه با پیگیری از استاندارد های بین المللی و با قرار گیری در مسیر جریان اصلی برق ورودی تولید می شوند. نصب این قطعات به همراه تجهیزات حفاظتی در محفظه ای به نام جعبه محافظ، به عنوان تابلو برق شناسایی خواهد شد. استفاده و کاربرد این محصولات بسیار گسترده و اساسی است، به گونه ای که وجود آن ها در یک سیستم الکتریکی موجب حفاظت از وسایل الکتریکی در برابر نوسانات جریان برق، شوک های الکتریکی و نوسان های ولتاژ خواهد شد.تابلو برق را می توان یک محفظه فلزی یا غیر فلزی دانست که تمامی فیوز ها، قطعه های نمایشگر، تجهیزات کنترلی، سیم کشی های داخلی و کلید های حفاظتی قطع کننده در آن قرار می گیرند. این محفظه های حفاظتی در دو نوع رو کار و توکار عرضه می شوند و مورد استفاده در ساختمان ها و مراکز تجاری و صنعتی بزرگ خواهند بود.

تابلو برق ها می بایست طی یک دستور العمل استاندارد و با پیروی از روش های مهندسی تایید شده که بر طبق استاندارد نامه های داخلی و بین المللی است تولید شوند و در اختیار متقاضیان قرار گیرند.

کاربرد تابلو برق

همان طور که در مطالب فوق نیز به آن اشاره شد، کاربرد اصلی تابلو برق ها جنبه حفاظتی از سایر تجهیزات را دارد که در درون آن نصب شده است. با این حال کارایی این محصول، تنها محدود به موارد فوق نخواهد بود، به همین علت جهت تکمیل بررسی کارایی های این قطعه، در ادامه به سایر کاربرد های آن اشاره شده است.

  • اصلاح کننده ضریب توان
  • توزیع کننده توان به تساوی متناسب در مدار الکتریکی
  • جلوگیری از نشتی جریان
  • مانع انتقال شوک های الکتریکی به کاربران
  • مرتب سازی تمامی قطعات قرار گرفته در محفظه با ایجاد محل مشخص
  • قطع و وصل کردن جریان برق بدون استفاده از سایر کلید ها
  • قرار گیری به جهت تغذیه مصرف کننده
  • حفظ ایمنی کاربران

انواع تابلو برق

تابلو برق ها با در نظر داشتن کاربری های متفاوتی که دارند با ویژگی های متفاوت در انواع مختلف تولید می شوند. با این حال تمامی تابلو برق های موجود در بازار تحت یک دسته بندی کلی قرار خواهند گرفت. در واقع تمامی تابلو برق های موجود در دو نوع ثابت یا کشویی تقسیم بندی می شوند. تابلو برق های ثابت، به صورت عمودی قرار می گیرند و در درون خود تمامی تجهیزات را جای می دهند.در مقابل تابلو برق های کشویی به هدف کنترل موتور تولید خواهند شد. تابلو برق های مدل کشویی دارای طراحی منحصر به فردی هستند و همان طور که اشاره شد، دارای کاربری حساس تری خواهند بود، به همین علت نیز از قیمت بسیار بالا تری برخوردار هستند.

در ادامه به معرفی انواع تابلو برق های ثابت و کشویی پرداخته شده است.

  • (swing) از نوع مدل ثابت
  • تابلو های ثابت (rack)
  • (wall mounting) یا تابلو برق دیواری ثابت
  • تابلو برق کشویی مدولار
  • (motor control center) از نوع مدل کشویی
  • تابلو برق کشویی مرکز قدرت
  • (multi purpose) یا تابلو برق ثابت چند منظوره

تفاوت تابلو برق خانگی و صنعتی

تابلو برق خانگی عهده دار تقسیم انشعابات برق میان واحد های مسکونی است. زیرا در هر ساختمانی برق به واسطه انشعاباتی از شبکه توزیع کننده به سایر واحد ها ارسال می شود. تابلو برق های خانگی نیز از ابتداي ساختمان تا داخل هر واحد تعبیه می شوند و به تقسیم انشعابات ادامه خواهند داد.تابلو برق های خانگی با توجه به محدودیت کاربری که دارند در انواع تابلو تقسیم واحد، عمومی و اصلی یا تابلو کنتور تولید و استفاده خواهند شد. برخی از این نوع محافظ ها نقش ایجاد انشعاب برای روشنایی عمومی، موتور خانه و آسانسور را نیز عهده دار می شوند.

با توجه به نکات مذکور، تفاوت تابلو خانگی و صنعتی را می توان در نوع چیدمان و قرار گیری سیم کشی ها دانست. زیرا سیم کشی های دو مکان کاری و مسکونی دارای بار های متمایزی هستند که نیاز به انرژی و تجهیزات مختلفی دارند. به همین علت سیم کشی های تجهیزات صنعتی بسیار ضخیم تر بوده و دارای عایق حرارتی نیز هستند. تابلو برق صنعتی دارای سیم کشی پیچیده تری است و دارای پنل های متعدد و مختلف هستند، در صورتی که تابلو برق خانگی بسیار ساده تر طراحی می شود.

الکتروموتور چیست؟

یکی از دستگاه های پر کاربرد الکتریکی، الکترو موتور ها یا موتور های الکتریکی هستند. این دستگاه ها مبدل انرژی مکانیکی يا حرکتی به انرژی الکتریکی خواهند بود. در واقع کاربرد اصلی این دستگاه ها تبدیل حرکات مکانیکی به جریان الکتریکی است، همچنین در ساختار این دستگاه ها از یک رسانا جریان الکتریکی نیز استفاده می شود.

محل قرار گیری این رسانا میدان مغناطیسی مشخصی است که باعث ورود نیرو از سمت میدان مغناطیسی به حمل کننده جریان الکتریکی خواهد شد. تعامل نیرو ایجاد شده در سیستم این موتور ها، به شکل یک گشتاور به محور های موتور اعمال خواهد شد.

انواع الکتروموتور

علاوه بر کاربرد های اساسی که الکتروموتور ها در هر مدار و سیستم الکتریکی ایجاد می کنند، دارای تنوع بسیاری هستند که وابسته به نوع کارایی که دارند تولید می شوند.موتور های الکتریکی به سه دسته اساسی موتور های (AC)، موتور های خاص و موتور های جریان (DC) تقسیم بندی خواهند شد. البته برای تنوع در الکتروموتور ها با در نظر گرفتن کاربری های متفاوت شاهد دسته بندی زیر خواهیم بود.

  • موتور های (AC) که نحوه اتصال آن ها بر پایه جریان متناوب است.
  • موتور هایی که با سرعت سنکرون فعالیت می کنند و دارای روتور و استاتور هستند. در این موتور ها میدان گردانی وجود دارد که با سرعت سنکرون در حال چرخش خواهد بود. همچنین نحوه قرار گیری استاتور و روتور تعبیه شده در این سیتم ها به طور سیم پیچی شده است.
  • موتور های (BC) که دارنده آهنربا های دائمی هستند. این موتور دارای آرمیچری از آهن ربا الکتریکی است که به همراه سوئیچ گردشی جریان را معکوس خواهد کرد.
  • سایر موتور های ویژه و منحصر به فرد

 

تابلو برق الکتروموتور

امروزه درصد زیادی از پمپ ها و الکتروموتور ها فاقد تقسیم انرژی ورودی و خارجی می باشند. به همین علت در تمامی زمان ها میزان مشخصی از انرژی را دریافت و مقدار انرژی تعیین شده ای را خارج خواهند کرد. در برخی مواقع چنین ویژگی هایی بسیار مشکل ساز هستند، زیرا این مقدار ها متغیر بوده و موجب می شوند که الکتروموتور در طولانی مدت در حداکثر انرژی خود کار نکند و به ذخیره سازی انرژی بپردازد.

نحوه کار الکتروموتور

همان طور که در مطالب فوق نیز اشاره شد، کاربرد اصلی الکتروموتورها تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی می باشد. در واقع این دستگاه ها طبق پیروی از اصول مشخص شده ای تولیدکننده انرژی هستند.موتور الکتریکی از دو بخش اساسی روتور و اساتور تشک تشکيل می شود، اساس کار این دستگاه نیز ارتباط مستقیمی با این قسمت ها دارد. به گونه ای که با عبور جریان از یک هادی در میدان مغناطیسی نحوه کار این دستگاه مشخص می شود. با عبور جریان از سیم پیچی های موجود در استاتور، میدان مغناطیسی تولید خواهد شد و هادی های حامل جریان در مرکز این میدان قرار می گیرند. در اثر عبور جریان از میله های روتور یک میدان مغناطیسی دیگری تشکیل می شود که تقابل این دو میدان مغناطیسی و نیرو وارد شده به میله ها موجب چرخش روتور خواهد شد.به همین ترتیب با چرخش روتور ها انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل خواهد شد و به دستگاه های الکتریکی انتقال خواهد یافت.

خرید تابلو برق الکتروموتور از تکنوسعدی

با توجه به مطالب فوق، می توان در نظر داشت که خرید یک قطعه الکتریکی و تابلو برق الکتروموتور متناسب نیاز به تخصص ویژه خواهد داشت.طبق تنوع و کاربری حساسی که این قطعات دارند، می بایست وابسته به نوع کاربری و هدف مورد استفاده قرار گیرند. البته نکته حائز اهمیت این است که با توجه به حساسیت کاربری این قطعات می بایست به میزان کیفیت و مرغوب بودن این ابزار های اساسی توجه کافی داشت.بنابراین جهت کسب اطمینان از محصول تهیه شده و اعمال درست ترین انتخاب در تهیه تابلو برق الکتروموتور، توصیه می شود قبل از هر گونه اقدامی به تهیه این محصولات و کسب اطلاعات بیشتر  با کارشناسان شرکت تکنوسعدی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *