چه زمان باید یک گیربگس کامل و چه زمان باید قطعات داخلی خریداری گردد؟

چه زمان باید یک گیربگس کامل و چه زمان باید قطعات داخلی خریداری گردد؟

معمولا در حالتهای ذیل گیربکس کامل باید خریداری گردد:

پروژه های جدید
گیربکس رزرو جهت گیربکس های حساس
مواردی که تعمیرات گیربکس مقرون به صرفه نبوده و بهتر است یک گیربکس کامل خریداری شود.

فرض کنیم در مقام طراحی یک پروژه جدید میباشیم بهتر است حتی اگر از سایز و ابعاد یک گیربکس ساز خاص استفاده مینماییم این مطلب را در نظر داشته باشیم که در صورت تغییر سازنده ممکن است برخی اندازه ها تغییر نمایند تا بدین وسیله واحد بازرگانی را در انجام پروسه خرید کمک نماییم. در غیر اینصورت با اجبار به استفاده از یک سایز مشخص از یک سازنده مشخص، واحد بازرگانی تمامی تأمین کنندگان را ملزم به رعایت ابعاد یک گیربکس ساز خاص خواهد نمود که خود یک عامل افزایش قیمت و زمان تحویل برای گیربکس ها خواهد گردید.

در صورتیکه طراح برای واحد تأمین و تدارکات این موضوع را باز نگه داشته بود تا فقط مشخصات فنی از قبیل ضریب اطمینان، نسبت تبدیل و توان و گشتاور رعایت گردد هر گیربکس سازی میتوانست در مناقصه با ابعاد استاندارد خود شرکت نماید و در نتیجه فضای رقابتی بهتری ایجاد میگردید.

در این خصوص به مثال ذیل توجه فرمایید:

یک شرکت طراح جهت یکی از پروژه های تولید آهن اسفنجی اقدام به طراحی تعدادی درایو نوار نقاله نموده و بر اساس طراحی خود به شرکت پیمانکار برنده مناقصه اعلام نموده تا تعداد 16 عدد درایو کامل شامل موتور، شاسی، گیربکس، کوپلینگ هیدرولیک با ابعاد اعلام شده که بر اساس سایز یکی از گیربکس سازان آلمانی میباشد خریداری نمایند. شرکت پیمانکار با توجه به عدم امکان تهیه این موتورگیربکس ها از شرکت مورد نظر آلمانی با اجازه طراح و کارفرما اقدام به برگزاری یک مناقصه محدود بین چند گیربکس ساز مورد تایید کارفرما مینماید ولی جهت عدم تغییر در طراحی شافت های درام نوارها اعلام مینماید که درایوها باید با ابعاد نصب اولیه بر اساس همان گیربکس ساز آلمانی ارائه گردند. در این حالت، این ابعاد و اندازه ها برای تمامی گیربکس سازان بجز گیربکس سازی که مدنظر طراح بوده است، یک پروژه خاص و با زمان تحویل و قیمت بالاتر تلقی میگردد.در نهایت مناقصه مذکور باتفاوت قیمت بیش از 25% ارزش کل قرارداد و با زمان تحویل بیش از دو ماه نسبت به حالت استاندارد برنده مناقصه صورت پذیرفت. مضاف بر اینکه از این پس نیز کارفرما جهت خرید قطعات یدکی ملزم به خرید قطعات یدکی از سری محصولات غیر استاندارد این سازنده میباشد که خود باعث ایجاد هزینه ها و زمان تحویل بیشتر میگردد. در حالیکه که اگر طراح دست پیمانکار را برای یک خرید بهینه باز نگه داشته بود هزینه های تغییر سایز شافتهای درام و بلبرینگ ها، یا حتی ساخت مجدد آنها کسری کوچک از مبالغ ذکر شده میبود.

برخی اوقات درخواست خرید برای یک مجموعه تقریبا کاملی از قطعات یدکی داخل یک گیربکس میباشد و در این گونه موارد بهتر است علاوه بر استعلام قیمت قطعات داخل از سازنده اصلی، یک گیربکس کامل را نیز از همان سازنده اصلی و دیگر سازندگان استعلام نمود. زیرا برخی مواقع قیمت مجموعه برخی از قطعات یدکی گیربکس نزدیک به یک گیربکس کامل میباشد.

به عنوان مثال یک شرکت پتروشیمی جهت دو دستگاه رآکتور خود که جزء تجهیزات کلیدی سایت محسوب شده و توقف آن هزینه های سر سام آوری را اعمال مینماید تمایل به تهیه رزرو دنده های داخلی گیربکس ها را دارد. سیستم درایو هر رآکتور شامل یک دستگاه گیربکس bevel helical با دو مرحله کاهش دور و یک دستگاه گیربکس helical با یک مرحله کاهش دور میباشد که با هم کوپل میگردند و گیربکس ها ساخت یک شرکت آلمانی میباشد.

لیست قطعات درخواستی که به واحد تدارکات اعلام شده شامل یک دست از کلیه دنده ها و شافت دنده های داخلی میباشد.

با توجه به اینکه درخواست مذکور شامل کلیه دنده ها و شافت دنده ها میگردد که قیمت اصلی گیربکس را رقم میزنند ذکر چند نکته حائز اهمیت خواهد بود:

قیمت مجموعه کلیه دنده های یک گیربکس حتی با فرض خرید از سازنده اصلی با قیمت خرید یک گیربکس کامل از همان سازنده تقریبا یکسان یا در برخی موارد بیشتر است. این مطلب در هر صنعت دیگر تولیدی نیز صادق میباشد. بعنوان مثال قیمت خرید یک اتومبیل از کمپانی بسیار ارزانتر از قیمت خرید مجموعه کلیه قطعات یدکی همان اتومبیل از همان کمپانی خواهد بود.
حتی در صورت خرید از شرکت سازنده اصلی، هیچ نوع گارانتی کارکرد در خصوص دنده و یا قطعات یدکی ارائه نخواهد گردید در حالیکه سازندگان جهت گیربکس کامل گارانتی ارائه خواهند نمود. البته شرایط گارانتی برای شرکت هایی که در کشورهای اروپایی/آمریکایی و حتی برخی کشورهای آسیایی نظیر ژاپن میباشند با توجه به شرایط سیاسی ممکن است غیر قابل اجرا تلقی گردد.

در این زمینه شاید بهترین راه حل پیشنهادی خرید یک ست کامل از هر دو نوع گیربکس با ابعاد نصب یکسان باشد که بدین ترتیب مزایای ذیل را خواهیم داشت:

تجهیزات خریداری شده دارای گارانتی خواهد بود.
زمان توقف خط با توجه به جایگزینی یک گیربکس کامل کوتاهتر خواهد شد و بر روی گیربکس معیوب در فرصت مناسب میتواند تعمیرات صحیح و اساسی طبق استانداردهای جهانی انجام پذیرد.
قطعات سالم گیربکس معیوب میتواند به عنوان قطعات یدکی برای دیگر گیربکس مشابه استفاده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *