تفاوت پمپ کف کش و لجن کش

تفاوت پمپ کف کش و لجن کش

پمپ جز وسیله های پرکاربرد و متنوع است که وظیفه اصلی آن انتقال و جابجایی سیال از یک نقطه به نقطه دیگر است. دو نوع از پمپ های پرمصرف پمپ کف کش و پمپ لجن کش هستند که از یک خانواده محسوب می شوند. این دو پمپ در دسته پمپ سانتریفیوژ قرار می گیرد و در هر دو آنها پروانه عامل به حرکت در آوردن سیال می باشد. شباهت های زیادی بین پمپ کف کش و لجنکش وجود دارد که می توان به پمپاژ آب توسط آنها و نحوه عملکرد کلی آنها اشاره کرد. علی رغم اینکه تشابهاتی با یکدیگر دارند و گاهی اوقات بعضی افراد این دو پمپ را یکی درنظر می گیرند اما در واقع پمپ کفکش و لجنکش با هم فرق دارند و تفاوت هایی در بعضی از کاربردها و بعضی از اجزای داخلی خود و قدرت پمپاژ دارند. در این مقاله ارس رود به بررسی تفاوت پمپ کف کش و لجن کش پرداخته می شود به طوری که افرادی که قصد خرید پمپ مناسب برای مصرف خود دارند اما نمی دانند که پمپ کفکش برای کاربرد آنها مناسب تر است یا پمپ لجنکش با خواندن این مقاله می توانند جواب سوال خود را دریافت کنند، پس با ما همراه باشید.

پمپ کف کش

از جمله پمپ های مستغرق در آب پمپ کفکش است که کاربردهای گسترده ای در سطوح خانگی، صنعتی و کشاورزی دارد. پمپ کف کش جز پمپ های گریز از مرکز بوده که مسئول انتقال و پمپاژ سیالات تمیز مثل آب و با خواص مشابه آب می باشد. به همین دلیل پروانه پمپ کف کش از نوع پروانه بسته و نیمه باز استفاده می شود. پمپ کفکش دارای انواعی است که می توان به کفکش بدون فلوتر و با فلوتر، آب خنک و روغن خنک، تکفاز و سه فاز بودن آن اشاره کرد. در مدل روغن خنک پمپ کفکش لازم است بصورت دوره ای تعویض روغن پمپ کفکش انجام گیرد. برندهای مختلفی پمپ کفکش ارائه کرده اند که از با کیفیت ترین آنها می توان به پمپ کفکش لئو اشاره کرد که در فروشگاه ما با گارانتی 24 ماهه به فروش می رسد. برای اطلاع درباره سایر برندهای پمپ کفکش می توانید مقاله بهترین برند پمپ کفکش را مطالعه فرمائید.

پمپ لجن کش

دیگر پمپ از خانواده پمپ های مستغرق و شناور در آب، پمپ لجنکش است. پمپ لجن کش نیز در دسته پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار می گیرد و به منظور انتقال و جابجایی مایعات حاوی ذرات جامد مثل فاضلاب ها، پساب های شهری و آب باران حاوی گل و لای مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ لجن کش نیز دارای انواع مختلفی است که از نوع فاز می توان به تکفاز و سه فاز بودن آن اشاره کرد. پمپ لجن کش لوارا از جمله پمپ های با کیفیت و دارای گارانتی لجنکش است که از فروشگاه اینترنتی ارس رود قابل سفارش است. برای اطلاع از سایر برندهای پمپ لجنکش خواندن مقاله قوی ترین لجن کش توصیه می شود.

شباهت پمپ کف کش و لجن کش

همانطور که توضیح داده شد، دو نوع پمپ کفکش و لجنکش از جنبه هایی مشابه هم هستند اما بصورت دقیق تر شباهت های بین پمپ کفکش و لجنکش در زیر آورده شده است:

  1. هر دو نوع پمپ در دسته پمپ های سانتریفیوژ قرار می گیرند.
  2. پمپ کف کش و پمپ لجن کش در دو نوع تکفاز و سه فاز تولید می شوند.
  3. هر دو نوع پمپ جز پمپ های مستغرق در آب محسوب شده و بصورت شناور در آب هستند. (البته پمپ کفکش نوع غیر مستغرق نیز دارد)
  4. از لحاظ ظاهری تقریبا شبیه یکدیگر هستند.
  5. نحوه عملکرد و انتقال سیال در هر دو پمپ کف کش و لجن کش مشابه یکدیگر هستند.
  6. به دلیل داشتن ساختمان مشابه، تعمیر و نگهداری آنها نیز مثل یکدیگر است.

تفاوت پمپ کفکش و لجنکش

پمپ کف کش و پمپ لجن کش از جنبه های مختلفی با یکدیگر تفاوت می کنند. هر یک از انواع پمپ قابلیت و توانایی جابجایی سیالات با ویسکوزیته های متفاوتی را دارند. اصلی ترین تفاوت بین پمپ کف کش و لجن کش در نوع سیالی است که این دو پمپ پمپاژ می کنند. در ادامه تفاوت های پمپ کفکش و لجنکش با یکدیگر مقایسه شده اند:

  • نوع سیال پمپاژشونده: پمپ کفکش توانایی پمپاژ سیالات تمیز مانند آب را دارد اما پمپ لجنکش علاوه بر سیالات تمیز می تواند مایعات حاوی ناخالصی و ذرات جامد را نیز منتقل کند.
  • نوع پروانه بکار رفته: از آنجایی که پمپ کفکش و لجنکش هر دو جز پمپ های سانتریفیوژ هستند از پروانه پمپ برای به جریان انداختن سیال استفاده می شود. در پمپ کفکش عموما از پروانه های نیمه باز و بسته استفاده می شود اما در پمپ لجنکش به دلیل وجود ذرات جامد و گل و لای در مایع، از پروانه باز استفاده می شود.
  • کاربرد: با توجه به تفاوت ذکر شده در قسمت ” نوع سیال پمپاژشونده” پمپ کفکش برای مواردی که سیال از نوع تمیز مثل آب و بدون ناخالصی است، بکار می رود. برای مثال جهت پمپاژ آب داخل استخر یا مخزن ذخیره در باغات و زمین های کشاورزی، به عنوان پمپ آب خانگی به منظور آبرسانی ساختمان های مسکونی و همچنین تخلیه آب انباشته شده ناشی از بارندگی زیاد، مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ لجنکش برای سیالات شامل مواد جامد و غلیظ تر مثل آب های کثیف حاوی گل و لای زیاد، پساب و فاضلاب های شهری، روستایی و صنعتی بکار می رود.
  • وجود یا عدم وجود صافی: از آنجایی که ساختار داخلی پمپ کفکش مثل پروانه بگونه ای است که جهت پمپاژ آب های تمیز طراحی شده است، صافی یا استرینر برای آن تعبیه می شود تا درصورت وجود ذرات جامد خارجی در آب آسیبی به پمپ وارد نشود. اما پمپ لجنکش به منظور انتقال سیالات کثیف و با ناخالصی طراحی شده است و نیاز به صافی ندارد.
  • قدرت موتور و توان: هر چقدر وزن یک شی بیشتر باشد جابجایی آن نیز سخت تر است. برای پمپاژ سیالی که ویسکوزیته بالاتری دارد نیز بایستی انرژی بیشتری به آن اعمال کرد. پمپ لجنکش که سیالات با ویسکوزیته بالا و سنگین مثل آب گل آلود را پمپاژ می کند بایستی دارای موتور قوی تر با توان بالاتری نسبت به پمپ کفکش داشته باشد. در صورتی که از پمپ کفکش در موارد سیال دارای جامد و لجن استفاده شود، اینکار به پمپ فشار وارد کرده و باعث سوختن پمپ کفکش می شود.
  • نوع موتور: موتور پمپ ها می توانند قابلیت غوطه وری در آب داشته باشند یا خشک باشند. موتور در پمپ کف کش از نوع مستغرق هستند و طراحی آنها بگونه ای است که باید در آب قرار بگیرند اما موتور در پمپ لجن کش هم می تواند از نوع مستغرق و هم خشک باشد.
  • جایگاه دهانه خروجی: در پمپ کفکش دهانه خروجی در قسمت بالای پمپ قرار گرفته است اما در پمپ لجنکش در همان قسمت پایینی و کناره های پمپ نزدیک قسمت ورودی آن قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید : پمپ بی صدا

نحوه عملکرد پمپ کفکش

در ویدئوی زیر می توانید نحوه پمپاژ آب داخل یک استخر را توسط پمپ کفکش مستغرق در آب مشاهده کنید. یکی از انواع پمپ کفکش نوع پمپ های غرق شده در آب است، به این معنی که در حین عملکرد پمپ کفکش کل دستگاه پمپ در داخل آب فرو می رود و بنابراین لازم است از لحاظ آب بندی به گونه ای باشد که آب به داخل محفظه الکتروموتور پمپ کفکش نفوذ نکند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *