تعمیرات روی پوسته معیوب گیربکس

تعمیرات روی پوسته معیوب گیربکس

در واقع پوسته نقش بسیار مهمی در کارکرد یک گیربکس ایفا میکند و انتقال شوک ها و ضربات از قطعات دوار به فنداسیون، مستقر نگه داشتن یاتاقان ها در موقعیت اصلی و انتقال حرارت به محیط اطراف از مهمترین وظایف پوسته است.

به ندرت اتفاق می افتد که در یک گیربکس درجه یک، اول پوسته آسیب ببیند و سپس دیگر قطعات دچار آسیب شوند ولی این عیب نیز غیر ممکن نیست.

چنانچه قطعات داخلی و پوسته آسیب ببینند و تعمیر گیربکس فقط بر روی قطعات انجام شود و یا تعمیرات پوسته با کیفیت مناسبی انجام نشود یا امکان پذیر نباشد حتی اگر قطعات داخلی با کیفیت درجه یک تأمین و بدون اشتباهات اپراتوری مونتاژ گردد باز هم دچار شکست خواهیم شد و تعمیر گیربکس ناموفق خواهد گردید.

چنانچه پوسته خراب باشد و دنده ها نیز خراب باشند عملا هزینه تعمیر گیربکس در مقایسه با خرید مقرون به صرفه نخواهد بود. چنانچه دنده ها سالم باشند و فقط پوسته آسیب دیده باشد، بسته به نوع خرابی پوسته تعمیرات میتواند پیشنهاد گردد. چنانچه دنده ها معیوب و پوسته سالم باشد، بسته به مواردی که از ابتدای بحث تا کنون در خصوص سرویس فاکتور گیربکس و انواع دنده اعلام گردید تعمیرات میتواند توصیه گردد.

خرابی های پوسته میتواند به چند دسته تقسیم بندی شود، خرابی ها میتواند در محل نشیمنگاه یاتاقان ها باشد. در اینصورت بسته به امکانات و تبحر کسی که میخواهد تعمیر گیربکس را انجام دهد این امر با کیفیت خوبی قابل انجام است. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر نوع جوشکاری بر روی پوسته به دلیل ایجاد تنش های پسماند و همچنین اعوجاجاتی که به دلیل عملیات جوشکاری صورت میپذیرد اصلا توصیه نمیگردد و بجای آن روش های دیگری از قبیل از استفاده از چسب های خاص با قابلیت ماشین کاری و غیره که بدون ایجاد حرارت بالا در حین تعمیرات است باید استفاده گردد.

اگر خرابی پوسته در حد ایجاد خلل و فرج و یا سوراخ در برخی نقاط روی پوسته و غیر از محل نشیمن بلبرینگ ها باشد قابل ترمیم است.

اما اگر در پوسته ترک ایجاد شده باشد بسته به محل ترک میتوان در خصوص امکان تعمیر گیربکس قضاوت نمود. اگر این ترک در پوسته فوقانی باشد با توجه به اینکه معمولا در پوسته فوقانی نیروهایی اعمال شده کمتر میباشد این امر قابل ترمیم است ولی اگر ترک در پوسته تحتانی باشد ریسک تعمیرات پوسته خیلی بالاست. زیرا یکی از مهمترین پارامترها در کارکرد دنده ها فواصل مراکز دنده ها یا همان شافت ها است، حال با ایجاد ترک در واقع این فواصل مراکز دچار تغییر میگردد و تعمیر گیربکس و بازسازی پوسته معمولا با دقت مورد نیاز امکانپذیر یا مقرون به صرفه نیست.

طبق تحقیقات شرکت کابرو 3% از تعمیرات ناموفق به دلیل ناموفق بودن تعمیرات بر روی پوسته بوده است و در نتیجه دنده ها نیز دچار آسیب شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *