بهترین ترمز الکتروموتور برای شما کدام است؟

بهترین ترمز الکتروموتور برای شما کدام است؟

یکی از اجزای مهمی که در دستگاه‌ها و ماشین‌آلات یا وسایل صنعتی مجهز به الکتروموتور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترمز الکتروموتور است. ترمز الکتروموتور وظیفه متوقف کردن موتور برقی را بلافاصله پس از قطع جریان برق را برعهده دارد. درواقع، موتورهای الکتریکی معمولا پس از قطع جریان، کمی زمان لازم دارند تا به‌طور کامل متوقف شوند. اما ترمز الکتریکی این زمان را به صفر و یا کمترین حد ممکن می‌رساند. ضرورت وجود ترمز الکتروموتور در ابزار و اجزای بسیاری احساس می‌شود. به همین دلیل موتورهای الکتریکی همراه با ترمز ارائه می‌شوند. این نوع موتورها را الکتروموتور ترمزدار می‌نامند. اما گاهی الکتروموتورها فاقد ترمز هستند اما در عین حال وجود یک ترمز قدرتمند درکنار آن‌ها ضروری است. در این حالت ترمز الکتروموتور به صورت مجزا خریداری شده و در کنار موتور نصب می‌شود. انتخاب بهترین ترمز الکتروموتور نکات خاص خود را دارد. درواقع لازم است که ترمز الکتروموتور مناسب برای دستگاه و متناسب با ویژگی‌های موتور انتخاب شود. در ادامه درباره این مهم بیشتر توضیح خواهیم داد.
از ترمز الکتروموتور چه می‌خواهید؟

یکی از مهترین ویژگی‌هایی که انتخاب بهترین ترمز الکتروموتور برای دستگاه مدنظر را تبدیل به کاری دقیق و تخصصی می‌کند، تاثیر سایز ترمز الکتروموتور بر قدرت و توانایی آن‌ها است. این تاثیر باعث می‌شود که بتوان باتوجه به نیاز خود، ترمز بهتری را انتخاب نمود. به‌طور کلی ترمز مگنتی الکتروموتور از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:

آهن ربای الکتریکی (مگنت)
لنت
صفحه
هزار خار

قطعات ترمز الکتروموتور

در بین این اجزا، مگنت بلافاصله پس از اتصال جریان برق لنت را از صفحه جدا می‌کند. همین امر به روتر موتور اجازه چرخش مجدد می‌دهد. هنگام قطعی جریان برق نیز عکس این عمل اتفاق افتاده و مگنت ابتدا صفحه و سپس روتر موتور را به خود چسبانده و موتور را متوقف می‌کند. این عمل با سرعت بسیار زیادی اتفاق می‌افتد. در این فرآیند، قدرت مگنت و کیفیت لنت و صفحه در سرعت عمل و قدرت ترمز تاثیر بسیاری دارند. همین موضوع تفاوت عملکرد و بازده ترمز الکتروموتورها را به‌دنبال دارد. اینکه کاربر چه سرعتی را برای توقف الکتروموتور نیاز داشته باشد و قدرت الکتروموتوری که ترمز درکنار آن قرار می‌گیرد چقدر است در انتخاب ترمز تاثیر مستقیم دارد. لازم است قدرت موتور و سرعت عمل مورد نیاز با ویژگی‌ها و بازده ترمز مقایسه شده تا به انتخاب بهترین ترمز الکتروموتور دست یابیم.
انتخاب ترمز الکتروموتور براساس برق ورودی موتور

یکی دیگر از موارد موثر در انتخاب ترمز الکتروموتور، ویژگی‌های موتور از نظر برق ورودی است. الکتروموتورها به صورت سه فاز و تک فاز تولید می‌شوند. این امر در انتخاب ترمز الکتروموتور نیز موثر است. چرا که ترمزها با توجه به نوع الکتروموتورها در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می‌شوند. بنابراین باید به این موضوع دقت داشت که برای چه موتوری ترمز لازم داریم. ضمن اینکه ترمزهای الکتروموتور در دو نوع تک و دوبل تولید می‌شوند. به این معنی که دارای اتصالات تک و دوبل هستند که به آن‌ها قابلیت اتصال به انواع الکتروموتور را می‌دهد. در این بخش نیز باید دید که چه نوع ترمزی مورد نیاز موتور و دستگاه کاربر است تا انتخاب بهترین ترمز الکتروموتور صورت گیرد.
ترمز الکتروموتور emf ترکیه
ترمز الکتروموتور EMF
انتخاب ترمز الکتروموتور براساس نوع عملکرد

نوع ترمز الکتروموتور از نظر عملکرد نیز در انتخاب آن تاثیر بسزایی دارد. به این معنا که شما نیاز به ترمز الکتروموتور جریان معکوس دارید یا ترمز الکتروموتور جریان مستقیم. دقت داشته باشید تفاوت این دو بسیار زیاد است و هنگام انتخاب باید درمورد این نکته دقت کافی به خرج داد. همانطور کاربرد هریک نیز کاملا متفاوت است. کاربرد ترمز الکتروموتور جریان مستقیم در ماشین ابزار و وسایل نقلیه بیشتر دیده می‌شود. درحالی که ترمز الکتروموتور جریان معکوس مصارف کاملا متفاوتی دارد. همچنین در انتخاب بهترین ترمز الکتروموتور باید به مکانیز عملکرد آن‌ها نیز دقت کرد. به این معنی که ترمز الکتروموتور از نوع مکانیکی است یا مغناطیسی. در مدل‌های مغناطیسی یا مگنتی توقف از طریق اینورتر یا درایور موتور صورت می‌گیرد. این نوع ترمز الکتروموتور قابلیت‌های متعددی مانند امکان برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف را دارد. این قابلیت را در ترمزهای مکانیکی شاهد نیستیم. بنابراین برای انتخاب بهترین ترمز الکتروموتور باید دقت داشت که قابلیت‌های کدام نوع ترمز مورد نیاز است.
انتخاب ترمز الکتروموتور براساس برند

مورد نهایی برند ترمز الکتروموتور است. بدون شک، ترمزهای الکتروموتور نیز در برندهای مختلف کیفیت‌های متفاوتی دارند و ما شاهد تفاوت‌های عملکردی در آن‌ها هستیم. حتی ایمنی موجود در برند‌های مختلف متفاوت است و البته وزن و ابعاد ترمزهای الکتریکی برندهای مختلف یکسان نیست. درواقع نحوه ساخت و کیفیت متریال و مهندسی انجام شده در اجزای این قطعه مهم صنعتی، تفاوت‌های اصلی ترمزهای الکتریکی از برندهای مختلف را تشکیل می‌دهند. گاهی برخی از قابلیت‌ها در ترمزهای الکتروموتور تنها در برخی برندهای خاص ارائه می‌شود. بنابراین باید پس از بررسی و تهیه یک لیست از ویژگی‌های مورد نیاز از ترمز الکتروموتور، اقدام به بررسی کاتالوگ برندهای مختلف نماییم تا بتوانیم به انتخاب بهترین ترمز الکتروموتور دست یابیم. البته در این مرحله دریافت مشاوره از کارشناسان فروش فروشگاه‌های معتبر و مطمئن نیز بی‌تاثیر نیست. دقت داشته باشید ویژگی‌های ترمز الکتروموتور مورد نظر شما را باید مهندس مکانیک با بررسی دقیق دستگاه و ویژگی‌های موتور و نیازتان به ترمز الکتروموتور مشخص خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *