اصلی ترین لوازم جانبی پمپ

اصلی ترین لوازم جانبی پمپ

همان طور ک می دانید هر قطعه مکانیکی از چندین قطعه مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است که با در کنار هم قرار گرفتن این اجزا و قطعات آن وسیله به کار خود ادامه می دهد و پمپ های آب هم نیز مانند سایر قطعات مکانیکی خود از چندین قطعه ی دیگر تشکیل شده اند.دانستن اجزای تشکیل دهنده هر قطعه ی مکانیکی یا همان لوازم جانبی هر قطعه از این جهت دارای اهمیت است که باعث می شود هم در هنگام خرید قطعات و هم در هنگام تعمیر با دید کافی اقدام کنید ولی اگر به انداز کافی شناخت نداشته باشید مطمنن به مشکل بر خواهید خورد و حتی ممکن است باعث شود که یک پمپ دیگر خریداری کنید پس شناختن لوازم جانبی پمپ های آب و هر وسیله دیگر اهمیت زیادی دارد.در این مقاله قصد داریم تا شما را با لوازم جانبی انواع پمپ آب آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

اجزای اصلی تشکیل دهنده هر پمپ آب دارای تقسیم بندی های مختلفی از قبیل کلید های کنترلی، لوازم یدکی، ابزار های تمیز کننده می باشد که هر پمپ آب از موارد و قطعات زیر تشکیل شده است که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت:

  1. سیل مکانیکی
  2. فلوتر
  3. شلنگ منبع تحت فشار
  4. مانومتر آنالوگ
  5. کلید پرشر
  6. پنج راهی

هر کدام از این قطعات خود وظیفه ای جدا دارد که با کنار هم گرفتن تمامی این قطعات باعث می شود که پمپ آب به خوبی به کار خود ادامه دهد.

1) سیل مکانیکی چیست و چه کاری انجام می دهد:

یکی از مهم ترین و ایمن ترین قطعات پمپ های آب سیل مکانیکی است که وظیفه اش این است که باعث می شود سیال به بیرون نشت نکند که خود از دو جز سطح صاف تشکیل شده است و یکی بر روی کاسه ی پمپ ثابت و غیر متحرک است و دیگری قطعه ای متحرک است که روی محور گردش پمپ قرار می گیرد.

لازم به ذکراست که یکی از کارهایی که باعث می شود این قطعه بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد روغن کاری آن است که با قرار گرفتن لایه نازک از روان کننده بر روی این سطوح باعث می شود ک کار خود را به خوبی انجام دهد و سیال به بیرون نشت نکند.

2)فلوتر چیست و چه کاری انجام می دهد:

ممکن است در طول زندگی بارها نام شناور پمپ را شنیده باشید،شناور پمپ یا همان فلوتر کاری مشابه با سیل بند را انجام می دهد و وظیفه اش کنترل سطح سیال است اما با این تفاوت اصلی که خود از دو الکترود با نام های الکترود L و الکترود H تشکیل شده است که به وسیله باز و بسته کردن کنتاکت باعث می شود سیستم پمپاژ سیال روشن و یا خاموش شود روش کار این دو الکترود به این صورت است که هرگاه میزان سطح سیال کاهش پیدا کند الکترود L فعال می شود و باعث می شود سطح سیال به سطح اولیه خود برسد و هرگاه سطح سیال افزایش پیدا کند الکترود H باعث می شود سطح سیال کاهش پیدا کند.

3)شلنگ منبع تحت فشار چیست و چه کاری انجام می دهد:

شلنگ منبع تحت فشار یکی دیگر از لوازم جانبی پمپ های آب است  که به وسیله این شلنگ پمپ آب یه مخزن تحت فشار متصل می شود و وظیفه این شلنگ این است که برای جا به جا شدن و انتقال سیال از پمپ به منبع تحت فشار از این وسیله استفاده می شود.
جنس این شلنگ ها از جنس گالوانیزه هستند که می توانند تا فشار 10 بار را تحمل نمایند که دارای اندازه های مختلفی از 80 سانتی متر تا 1 متر تولید می شوند.

4)مانومتر آنالوگ چیست و چه کاری انجام می دهد:

مانومتر ها وظیفه شان اندازه گیری فشار انواع سیال چه سیال مایع و چه سیال گازی شکل است یا به عبارت دیگر مانومتر ها خود فشار سنج هایی هستند که فشار گاز حبس شده در یک وسیله و ظرف را اندازه گیری می کنند و بسته به نوع فشار سنج توانایی محاسبه فشار تا 50000 پوند بر اینچ را محاسبه و نمایش دهند.

لازم به ذکر است این قطعه در پمپ ها یکی مهم ترین از قطعات است زیرا باعث جلوگیری از نوع انفجار منبع تحت فشار می شوند.

5)کلید پرشر یا فشار چیست و چه کاری انجام می دهد:

در بازار کلید پرش تحت عنوان نام های کلید اتومات پمپ، کلید پرشرو نیز سوئیچ پمپ آب بیان می شود. وظیفه کلید پرشر این است که باعث قطع و وصل کردن سوئیچ پمپ آب می شود که همین امر سبب می شود که فشار داخل مخزن نوسان پیدا نکند و لازم به ذکر است کلید پرشر خود از یک برد الکترونیکی تشکیل شده است  که می توان باتنظیم کردن این برد بر روی قطعاتی که به آن متصل هستند می توان عملکرد پمپ را کاملا اتوماتیک کنترل کرد و دیگر نیازی نیست به صورت دستی و خود فرد هر دفعه پمپ خود را بررسی نماید.

در آخر برای توضیح این قطعه لازم است که بیان کنیم یکی از مشکلات بارز پمپ های آب به دلیل نوسانات فشار است که اگر فرد به اندازه کافی با این نوسانات و عدم توانایی کنترل این نوسانات باعث می شود حتی دستگاه از کار بیفتد و فرد مجبور می شود دستگاه جدیدی را خریداری نماید.

6)پنج راهی پمپ چیست و چه کاری انجام می دهد؟

پنج راهی ها خود قطعات کوچک و سبکی هستند که رابطی بین منبع دیافراگم و کلید پرشر و مانومتر آنالوگ هستند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *