پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین انواع پمپ‌ها است که برای انتقال آب و انواع سیالات استفاده می‌شود. این دستگاه انواع مایعات را با کمک نیروی مکانیکی به انرژی تبدیل می‌کند و با فشار زیاد به لوله‌ها پمپااژ می‌کند. آشنایی با این پمپ، انواع و روش کار آن قبل از خرید و استفاده از آن یکی از موضوعات ضروری برای همه افرادی است که این پمپ را برای تامین آب پر فشار خود انتخاب کرده‌اند. در این مطلب از ارس رود به معرفی پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ و هر آنچه درباره آن باید بدانید، خواهیم پرداخت.

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ چیست؟

مشکل کمبود آب امروزه یک مشکل جدی است و در تمام دنیا وجود دارد. این مشکل به خصوص در شهرهای بزرگ که جمعیت بیشتری داشته و بیشتر جمعیت آن‌ها در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند بیشتر و جدی‌تر است. در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی تامین آب یک نیاز جدی است که در بسیاری از موارد به معضلی بزرگ تبدیل می‌شود.

بسیاری از مجتمع‌های مسکونی و تجاری با مشکل کم فشار بودن آب مواجه هستند و اکثر آن‌ها در طبقات بالایی که انتقال آب از لوله سخت‌تر انجام می‌شود حتی با بی آبی روبرو می‌شوند. در چنین شرایطی پمپ‌ها برای تامین آب و افزایش فشار آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ‌ها انواع مختلفی دارند و در دنیای امروز که مشکل کم آبی بیداد می‌کند اهمیت آن‌ها چندین برابر می‌شود. یکی از انواع کاربردی پمپ‌های آب امروزی، پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ است. این پمپ ساختاری بسیار ساده دارد و به همین دلیل جز پمپ‌های پرکاربرد و محبوب در تامین فشار آب است.

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ از یک محفظه پیچکی و یک پرونه تشکیل شده است. پروانه پمپ سانتریفیوژ روی قطعه‌ای به نام شافت سوار شده و شافت نیز با کمک یاتاقان نگه داشته می‌شود. پروانه این پمپ‌ها آب را از ورودی دریافت کرده و به داخل پمپ می‌کشاند، سپس پره‌ها به چرخش درآمده و تیغه‌های پمپ شروع به کار می‌کنند. نیروی گریز ار مرکزی که در اثر فعالیت پروانه‌ها و تیغه‌ها ایجاد می‌شود آب را در داخل پمپ جمع‌آوری کرد، به سمت دهانه خروجی انتقال می‌دهد و در نهایت با فشار زیادی از پمپ خارج می‌کند.

کاربردهای پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

پمپ گریز ار مرکز هم مانند بیشتر انواع پمپ‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود ما به دلیل برخی ویژگی‌های خاص که مهم‌ترین آن‌ها شدت جریان زیاد، سازگاری با انواع سیالات مانند محلول‌های ساینده و پتانسیلی که در اختلاط دارد حتی برای کار در صنایع و مراکز تجاری که در زمینه انتقال سیالات فعالیت می‌کنند هم قابل استفاده است.

کاربرد این پمپ به دلیل مهندسی ساده آن بسیار زیاد است. از این پمپ در انواع مشاغل و صنایع مانند کشاورزی، صنعت آب و فاضلاب، نفت و گاز، پتروشیمی و حتی جهت آبیاری در زمین‌ها، باغ‌ها، اتش‌نشانی‌ها و معادن استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای این پمپ استفاده در آبنماها جهت گردش دائمی آب به خصوص آبنماهایی است که اندازه بسیار بزرگی داشته و نیاز به پمپی تخصصی دارند.

انواع پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

از انواع پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ می‌توان به پمپ استخر اشاره کرد. این پمپ آب را دراستخر به جریان می‌اندازد و از راکد و ساکن بودن آن جلوگیری می‌کند. راکد شدن آب یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در استخرها باعث رسوب، آلودگی و کثیفی آب می‌شود.

این پمپ‌ها همچنین دارای انواع دیگری مانند جریان شعاعی هم هستند. پمپ گریز ار مرکز جریان شعاعی به این صورت است که فشار مایعاتی که پمپ مسئول افزایش فشار آن‌ها است با نیرویی که ناشی از گریز مرکز است تامین می‌شود. پمپ جریان مختلط و پمپ جریان محوری از دیگر انواع پمپ‌های گریز از مرکز هستند که کاربرد، روش کار و طول عمر هر کدام متفاوت است.

مشکلات پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

اگر قصد تهیه پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ را دارید و این مدل از پمپ‌ها مناسب مصرف شما است باید با برخی نکات یا مشکلات این پمپ‌ها آشنایی داشته باشید تا نگهداری از پمپ ساده‌تر و به همان نسبت طول عمر پمپ هم بیشتر شود. از جمله مشکلات رایجی که در انواع پمپ گریز از مرکز وجود دارد، موارد زیر ار می‌توان نام برد:

  • قطعات هرز و لق
  • تراز نبودن موقعیت پمپ
  • ایجاد حفره روی بدنه پمپ
  • مشکل در عملکرد موتور و…
بهترین پمپ آب خانگی
برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *