پمپ ملخی چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ ملخی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا می‌دانید پمپ ملخی چیست و چه کاربردی دارد؟ حتی اگر تا کنون با مشکل کم آبی به طور جدی مواجه نشده باشید هم قطعا می‌دانید آب و مدیریت آن امروزه یک موضوع جدی و مورد بحث در تمام جوامع است. در تمام دنیا و همه بخش‌های خانگی و تجاری تلاش می‌شود که از آب به صورت بهینه استفاده شود و یکی از راهکارهای بهینه‌سازی مصرف آب، تامین فشار مناسب برای این ماده است. زمانی که فشار آب در یک خانه مسکونی، کارگاه تجاری یا واحد صنعتی زیاد باشد از هدر رفت آب نیز جلوگیری شده و دیگر نیازی به هزینه‌های گزاف برای تامین آب نیست. در چنین شرایطی است که استفاده از پمپ‌ها یک انتخاب کاربردی خواهد بود. با توجه به اهمیت این محصولات در دنیای امروز، این مطلب از ارس رود را به پاسخ این سوال که پمپ ملخی چیست و چه کاربردی دارد اختصاص می‌دهیم. با ما همراه باشید.

پمپ ملخی چیست؟

پمپ‌ها بر اساس توان، شکل ظاهری و کاربرد دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آنها پمپ ملخی است. پمپ ملخی دارای طراحی به خصوصی است که این امکان را به آن می‌دهد تا ظرفیت آبدهی بالایی داشته باشد حتی اگر ارتفاع آبدهی کم باشد.

پمپ‌های ملخی هم مانند بیشتر انواع پمپ‌ها دارای پروانه هستند و عملکرد پروانه آن‌ها و جریانی که پروانه برای مایعات ایجاد می‌کند آن‌ها را به دو نوع پمپ‌های جریان محوری و پمپ‌های جریان مخاطب تقسیم کرد.

بیشتر انواع این پمپ‌های ملخی در بازار از نوع سه فاز هستند و حد فاصل پمپ و الکتروموتور آنها آب بند مکانیکی قرار داده شده است. یکی از نکات مهمی که در مورد پمپ‌های ملخی باید به آن توجه کرد عدم روشن کردن و شروع به کار این پمپ زمانی است که استخر یا ظرف نگهداری آب خالی باشد.

الکتروموتور موجود در این پمپ برای عملکرد صحیح پمپ باید خنک باشد و برای خنک شدن نیاز به آب و جریان آن دارد. این پمپ‌ها همچنین دارای لوله تخلیه هستند و استفاده از آن‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که فضای مناسبی برای قرار گرفتن آن‌ها وجود داشته باشد.

کاربردهای پمپ ملخی

کاربرد پمپ‌های ملخی به دلیل ویژگی‌های ظاهری، ساختار و طراحی به خصوصی که دارد و راحتی فرایند استفاده و راه‌اندازی بسیار زیاد است و در بیشتر مشاغل و صنایعی که سیالات به خصوص آب در آن‌ها استفاده می‌شود، کاربردی هستند.

  • از موارد استفاده از پمپ ملخی در صنایع مختلف می‌توان به استفاده در سیستم‌های آبیاری شهری برای آبیاری میادین و بلوار‌ها و فضای سبز شهری و آبیاری در کشاورزی اشاره کرد.
  • این پمپ‌ها همچنین برای صنایعی که ایستگاه زهکشی سیالات به خصوص آب دارند هم قابل استفاده هستند.
  • صنایع تولیدی در هر نوع و در زمینه تولید هر محصولی یکی دیگر از مصرف کنندگان پمپ ملخی هستند.
  • معادن و نیروگاههای تولید انرژی از دیگر صنایعی هستند که پمپ ملخی را برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند‌.
  • استفاده در حوضچه‌های پرورش ماهی و هدایت سیلاب‌ها در زمین های کشاورزی از دیگر کاربردهای پمپ‌های محبوب ملخی هستند.

نکات استفاده از پمپ ملخی

حالا که می‌دانید پمپ ملخی چیست و چه کاربردی دارد، بررسی این موضوع که این مدل از پمپ‌ها مناسب شرایط و استفاده شما است یا نه ساده‌تر می‌شود. این پمپ‌ها ظاهر بسیار ساده‌ای دارند و کار کردن با آن‌ها هم چندان سخت و پیچیده نیست و حتی کم تجربه‌ترین افراد هم توانایی کار با آن را دارند. البته در استفاده از پمپ ملخی با هر علت و برای هر نوع کاربردی باید به یک سری نکات نیز توجه داشت که رعایت آن‌ها برای همه مصرف کنندگان این پمپ الزامی است. مهم‌ترین نکاتی که در نگهداری پمپ باید به آن‌ها توجه کرد عبارتند از:

  • الکترو موتور این پمپ‌ها به هیچ وجه نباید خارج از آب کار کنند، انجام این کار باعث سوختن و خرابی دستگاه می‌شود.
  • الکترو پمپ برای شروع کار نیاز به آب یا سیالات دارد و این سیالات نیز باید به حجم مناسبی برسند تا پمپ ملخی فعال شود
  • روشن نشدن پمپ‌هایی که برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. این مشکل معمولا با استفاده از دیفوز و مطالعه برخی نکات به راحتی برطرف می‌شود.
  • چک کردن روغن پمپ قبل از روشن کردن آن
بهترین پمپ آب خانگی

 

 

 

 

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *