زمان بندی تعویض فیلتر تصفیه آب

زمان بندی تعویض فیلتر تصفیه آب

امروزه  ممکن است در هر خانه ایی دستگاه تصفیه آب به چشمتان خورده باشد. چرا که سالم بودن آب نوشیدنی برای هر خانواده ایی بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه بتوانیم آب نوشیدنی بدون مواد مضر داشته باشیم، توصیه می شود از دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده نمایید.

نکته ایی که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم در مورد فیلتر تصفیه آب است، چرا که تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب، به طبع از مهم ترین کارهایی است که باید در برنامه های خود قرار دهیم.

بسته به فیلتری که برای دستگاه تصفیه ی آب استفاده می کنیم، زمان تعویض فیلترها متفاوت می باشد. حال بیایید باهم در مورد فیلتر تصفیه آب بیشتر بدانیم.

 

فیلتر تصفیه آب

همانطورکه می دانید، هدف از خرید فیلترهای دستگاه تصفیه آب، ارتقای کیفیت آب مصرفی و آشامیدنی در خانه است. تامین آب آشامیدنی سالم مهم ترین وظیفه دستگاه تصفیه آب است. اما به این نکته باید توجه کنیم که در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر تصفیه آب، دستگاه های تصفیه ی آب عملکرد مورد انتظار شما را برآورده نخواهند کرد و دچار نقص عملکرد در وظایف خود می شود.

برای اینکه بتوانیم زمان تعویض فیلتر تصفیه آب را به موقع تشخیص دهیم، دستورالعمل ها و راهنمایی های وجود دارد که می توانید با به کارگیری آن ها فیلترهای دستگاه تصفیه آب را به موقع تعویض نمایید. با تعویض به موقع فیلتر تصفیه آب، می توانید از خرابی زودهنگام دستگاه های تصفیه و تحمیل هزینه های تعمیرات جلوگیری نمایید.

 

زمان بندی تعویض فیلتر تصفیه آب

با توجه به اینکه هر دستگاه از تعدادی از فیلتر ها استفاده می کند، در این مقاله همه فیلتر های موجود را معرفی خواهیم کرد تا شما بسته به نیاز خود از زمان لازم جهت تعویض فیلتر های مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب خود مطلع باشید.

مرحله اول : فیلتر پلی پروپیلن 5 میکرون با پوسته شفاف جهت حذف گل و لای، شن، ماسه و سایر آلودگی ها
مرحله دوم : فیلتر تصفیه آب کربن، فیلتر کربن اکتیو با پوسته غیر شفاف جهت حذف کلر، ترکیبات آلی، رنگ، طعم و بوی نامطلوب
مرحله سوم : فیلتر کربن بلاک با هدف تکمیل فرآیند مرحله دوم .

فیلترهای الیافی 

این فیلترها از الیاف سنتتیک پلی پروپیلن ساخته شده اند. رشته ها به صورت بسیار فشرده و در هم تنیده اند به صورتی که منافذ بین آنها در حدود 1 تا 5 میکرون است.

عملکرد این فیلتر به صورت یک صافی است اما این کار را با کارایی بسیار بالایی انجام می دهد که هر گونه ذرات معلق بزرگتر از 5 میکرومتر را از آب عبوری حذف می نماید.

زمان تعویض فیلترهای الیافی:

همانطور که اشاره شد این فیلتر ها ذرات معلق را در داخل خود گیر می اندازند و در صورت تعویض نشدن به موقع، خود محلی برای رشد میکرو ارگانیزم های بیماری زا خواهند بود و آلودگی های ثانویه ایجاد خواهند کرد.

لذا فیلترهای الیافی می بایست حداکثر هر شش ماه یکبار به طور مرتب تعویض شوند. این زمان در واقع حداکثر عمر مفید این فیلترهاست. ممکن است در محل های با توجه به میزان آلودگی بالاتر در آب مصرفی عمر مفید این فیلتر ها از این زمان هم کمتر باشد. بهتر است با فروشنده محلی این فیلتر ها و یا نمایندگی دستگاه تصفیه خود مشورت نمایید.

 

فیلترهای کربن فعال 

کربن فعال با قابلیت جذب سطی بسیار بالا می تواند ناخالصی هایی نظیر کلر، حشره کش ها، بو و طعم نامطبوع را از آب عبوری حذف نماید.

 

زمان تعویض فیترهای کربن فعال :

به طور متوسط این فیلتر ها پس از گذشت 6 ماه اشباع شده و قابلیت جذب خود را از دست می دهند. این زمان حداکثر زمان مورد استفاده این فیلتر هاست و همانطور که قبلا اشاره شد ممکن است به علت آلودگی های محلی عمر مفید این فیلتر ها از این زمان هم کمتر باشد.

 

ممبران RO یا فیلتر غشائی اسمز معکوس

بی شک اصلی ترین، مهم ترین و البته گران ترین فیلتر موجود در دستگاه های تصفیه آب فیلتر های ممبران اند. فیلتر RO از لایه های غشاء نیمه تراوا ساخته شده است که به دور یک لوله مرکزی پیچیده شده اند. غشاء از نوعی پلیمر آب دوست ساخته شده است که می تواند از جنس مواد پلی آمید و یا استات سلولوز باشد.

وظیفه این فیلتر ها کاهش سختی آب، حذف ذرات جامد بسیار ریز و همچنین حذف فلزات سنگین نظیر سرب و کادمیم از آب مصرفی است. پس از این مرحله از فیلتراسیون آب سبک و گوارا بوده و با کاهش سختی آن دیگر شاهد رسوب گذاری در کتری و سماور نخواهیم بود.

زمان تعویض فیلتر غشائی اسمز معکوس ممبران RO

از آنجا که ملکولهای ناخالصی موجود در آب، قادر به عبور از غشاء نیمه تراوا نیستند، در نتیجه در طرف دیگر غشاء جمع می شوند. اما دستگاه تصفیه آب خانگی  طوری طراحی شده است که از تجمع این املاح در بین لایه های فیلتر جلوگیری می کند و آنها را از طریق مجرای تخلیه پساب دستگاه، به بیرون هدایت می کند.

این موضوع باعث می شود که عمر مفید این فیلتر زیاد باشد. با توجه به این موضوع عمر این فیلتر ها چیزی بین 2 تا 3 سال خواهد بود. در زمان تعویض این فیلتر ها، دبی تولید آب کم خواهد شد و مخزن ذخیره زمان بیشتری را برای پر شدن نیاز خواهد داشت.

 

فیلتر کربن نهایی

این فیلتر در واقع مشابه فیلتر کربن فعال در مراحل پیشین است و وظیفه دارد بو و طعم نامطبوع را در صورت باقی ماندن در آب حذف کند و مرحله نهایی فیلتراسیون خواهد بود. این فیلتر در معرض آب تصفیه شده است و با آلودگی خاصی مواجه نیست، به همین دلیل عمر مفید بالایی هم خواهد داشت.

 

نکات قابل توجه در فیلتر تصفیه آب

1) عدم تعویض به موقع فیلتر  در مرحله اول باعث اشباع شدن سریع فیلترهای مرحله ۲ و ۳ می گردد.

۲) اشباع شدن بیش از موعد فیلترهای کربنی( فیلترهای مرحله اول ودوم)  موجب تخریب زود هنگام ممبران می گردد.

۳) در صورتی که کیفیت آبی که قرار است توسط دستگاه تصفیه آب شما تصفیه، بهداشتی وخوش طعم گردد. از نظردرجه آلودگی ومواد فیزیکی و بیولوژیکی معلق در آن خارج از حد استاندارد و متعارف باشد. می بایست فیلتر مرحله اول را در زمان های بسیار کوتاه تر از حد معمول تعویض و جایگزین نمایید.

۴) در صورت عدم رعایت این موضوع بسیار مهم، نه تنها دستگاه تصفیه آب شما آب را تصفیه نمی نماید. بلکه بقیه فیلترها را هم نیزاز جمله فیلتر ممبران که قیمت بالاتری نسبت به سایر اجزاء دستگاه دارد را خراب کرده و شما مجبورید که هزینه های ناخواسته دیگری را متقبل شوید.

۵) توجه داشته باشید که اهمیت تعویض فیلتر مرحله اول (فیلتر رسوب گیر) به اندازه اهمیت تعویض به موقع روغن اتومبیل شماست.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحات فیلتر دستگاه تصفیه آب و دستگاه های تصفیه آب مراجعه نمایید.

 

[title style=”center” text=”فیلترهای تصفیه آب ارس رود”] [ux_products style=”none” slider_bullets=”true” auto_slide=”4000″ equalize_box=”true” cat=”674″ image_overlay=”rgba(162, 181, 210, 0)”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *