تفاوت پمپ کف کش و پمپ شناور

تفاوت پمپ کف کش و پمپ شناور

پمپ کف کش و پمپ شناور دو نوع پر کاربرد از پمپ‌ها هستند که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند. آشنایی با شباهت و تفاوت پمپ کف کش و پمپ شناور برای استفاده از این پمپ‌ها و انتخاب نوع مناسب براساس نیاز اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از ارس رود قصد صحبت در مورد این پمپ‌‌ها را داریم. در ادامه این مطلب به معرفی پمپ‌های کف کش، شناور و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم و در مورد کاربرد این پمپ‌ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تفاوت پمپ کف کش و پمپ شناور چیست؟

برای صحبت در مورد تفاوت پمپ کف کش و پمپ شناور ابتدا باید با ماهیت این پمپ‌ها و موارد مصرف آن‌ها که اصلی‌ترین تفاوت این دو نوع پمپ است را توضیح دهیم. پمپ کف کش نوعی از پمپ‌های آب و از نوع پمپ‌های گریز از مرکز است. این پمپ در کف استخر یا مخزن آب قرار می‌گیرد و از طریق موتور الکتریکی و افزایش انرژی جنبشی، آب را در پمپ به جریان می‌اندازد. پمپ کف کش معمولا برای کشیدن آب از چاه یا خارج کردن آب از مخزن بدون آلودگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ شناور هم از نوع پمپ‌های گریز از مرکز و سانترفیوژی است که بیشتر برای انتقال آب از چاه استفاده می‌شود. کاربرد این پمپ انتقال آب از چاه‌های عمیق و در صنایع کشاورزی، باغبانی و نفت و گاز است. البته این تنها تفاوت پمپ‌های کف کش و شناور نیست و این پمپ‌ها تفاوت‌های دیگری هم دارند که به شرح زیر هستند.

  • تفاوت در ورودی و خروجی

اولین تفاوت پمپ کف کش و پمپ شناور بعد از کاربرد آن‌ها در ورودی و خروجی این پمپ‌ها است. ورودی پمپ شناور در میانه بدنه و ورودی پمپ کف کش در انتهای بدنه است و خروجی این پمپ‌ها به ترتیب در بالای بدنه و کنار بدنه است.

  • تفاوت در جنس پمپ

جنس بدنه هم در پمپ‌های شناور و کف کش متفاوت است. پمپ‌های شناور به دلیل اینکه باید در میان یا روی سطح آب شناور باشند معمولا از جنس استیل و پمپ‌های کف کش به دلیل نیاز به غرق شدن در منبع یا مخزن و رسیدن به انتهای آن از جنس چدن هستند. البته بدنه هر دو مدل پمپ با ضد زنگ‌های مخصوص پوشش داده می‌شود تا در اثر قرارگیری در محیط مرطوب دچار زنگ زدگی یا خوردگی نشود.

  • ساختار بدنه

دیگر تفاوت پمپ کف کش و پمپ شناور، وجود اختلافات ظاهری و طراحی در ساختار بدنه آن‌ها است. ساختار بدنه پمپ‌های شناور به صورت دو تکه است. این پمپ‌ها با قطر کم طراحی می‌شوند تا از دهانه چاه‌ها یا مخازن کم قطر هم قابل عبور باشند و پمپ‌های کف کش یک پارچه هستند. این پمپ‌ها قطر بیشتری دارند تا امکان کشیدن آب در مدت زمان کوتاه‌تر و در حجم بیشتر را داشته باشند.

  • روش نصب

از دیگر مواردی که باعث تفاوت پمپ کف کش و پمپ شناور می‌شود، تفاوت در روش نصب و راه‌اندازی پمپ‌ها را می‌توان نام برد. خازن راه‌اندازی در پمپ‌های شناور معمولا در بخش خارجی پمپ و در تابلوی آن قرار می‌گیرد. موقعیت قرارگری خازن در پمپ‌های شناور به گونه‌ای است که خازن زیاد مرطوب نشده و مشکلاتی مانند سوختگی و.. برای آن ایجاد نمی‌شود اما در پمپ‌های کف کش خازن داخل پوسته و در بخش میانی پمپ قرار می‌گیرد.

به علاوه پمپ‌های شناور با کمک لوله و اتصالات روی چاه یا مخزن نصب می‌شوند و معمولا برای هر چاه یا مخزن یک پمپ به صورت ثابت یا دائمی قرار می‌گیرد اما پمپ‌های کف کش نیازی به اتصالات و نصب ندارند و کافی است آن‌ها را در مخزن مورد نظر انداخت تا به انتهای مخزن بروند.

  • تعداد پروانه‌ها

برای کشیدن آب در پمپ‌های کف کش و شناور نیاز به پروانه‌هایی است که آب را در اطراف پمپ به جریان انداخته و از کم و زیاد شدن فشار آب جلوگیری می‌کنند. هر پمپ کف کش معمولا دارای یک پروانه یا بسته به اندازه آن دو پروانه است اما پمپ‌های شناور چندین پروانه دارند و قطعا تعداد آن بیش از دو تا است.

  • ارتفاع و عمق قابل استفاده

دیگر تفاوت پمپ کف کش و پمپ شناور، ارتفاع و عمقی است که هر کدام از این پمپ‌ها در آن قابل استفاده است. پمپ‌های شناور نهایتا تا 170 متر و پمپ‌های کف کش به دلیل قرار گرفتن در عمق آب حتی تا ارتفاع 500 متر را پوشش می‌دهند. ذکر این نکته مهم الزامی است که با افزایش عمق فشار آب وارد شده به پمپ بیشتر می‌شود، بنابراین پمپ کف کش مقاومت بیشتری نسبت به پمپ شناور دارد.

ارس رود

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *