تصفیه آب خانگی | انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

تصفیه آب خانگی | انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی
با توجه به نیاز بدن هر انسان به آب آشامیدنی سالم ، نیاز است تا آب مصرفی با کمک تصفیه آب خانگی در نهایت کیفیت و سلامت آماده شود آن بیش از هر چیزی مهم است که آب مصرفی ما سالم و بدون هر گونه آلودگی باشد تا دچار بیماری از طریق آب نشویم. از انواع آلودگی های موجود در آب می توان به کلر، آلومینیوم، ‌نیترات و … اشاره کرد که مضرترین آن نیترات است و در آینده امکان سرطان در انسان ها را افزایش می دهد. دستگاه های تصفیه آب خانگی در شهرها و خانه های ما به وفور یافت می شوند. اما با این حال باید بدانیم آیا وجود این دستگاه ها مفید است یا مضر؟ و همچنین ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟ ما در ادامه به توضیح دستگاه تصفیه آب خانگی و چگونگی کارکرد آن خواهیم پرداخت تا شما بتوانید اطلاعات جامعی از این دستگاه در منزل خود دست یابید.

تصفیه آب خانگی چیست و چطور کار می کند؟

در کل تصفیه آب به سیستم ها و فرآیندهایی گفته می شود که ذرات و آلودگی ها را از آب جدا می کنند. در اصل به هر فرآیندی که گرد و غبار ، ذرات معلق ، باکتری و یا کلر موجود در آب را حذف کند تصفیه آب گفته می شود. دستگاه های تصفیه ای که برای حجم کم و مصرف خانگی استفاده می شوند دستگاه تصفیه آب خانگی نامیده می شوند. با توجه به آلودگی های موجود در آب ها اگر سیستم گندزدایی آلودگی ها در سطح شهر از کیفیت خوبی برخوردار نباشد نیاز به تصفیه مجدد در هنگام مصرف دارد که این کار با دستگاه تصفیه آب خانگی امکان پذیر است. معروف ترین دستگاه های تصفیه خانگی با روش اسمز معکوس کار میکنند که دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و هم مقرون به صرفه است. در این روش یک انشعاب از آب لوله کشی وارد دستگاه شده و از سوی دیگر آب تصفیه شده خارج می شود و از سمتی دیگر املاح مضر و آلودگی ها خارج می شود.

دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه کار می کند ؟

دستگاه تصفیه آب خانگی با استفاده از فیلترهای مخصوص خود آلودگی های مختلف مانند سرب موجود در آب ، میکروب ها و … را از بین می برد و باعث می شود آب آشامیدنی ما بو و مزه بهتری داشته باشد. در حالت کلی دستگاه های تصفیه آب خانگی قابلیت تصفیه آب در ۵الی ۶ مرحله را دارا می باشند که در هر مرحله از آن قسمتی از آلودگی ها برطرف می شود در حالتی که بعد از عبور آب از دستگاه شما می توانید اطمینان داشته باشید که بیشتر از ۹۰٪ آلودگی ها برطرف شده اند و آب مورد نیاز بدنتان را در اختیار دارید.

فیلترهایی که در این دستگاه ها به طور معمول به کار گرفته می شود :

  • فیلتر کربن فعال
  • فیلتر اسمز معکوس ممبران
در مدل اول بر اساس قرارگیری نوعی زغال فعال بسیاری از ناخالصی ها برطرف می شود اما بعد از مدتی استفاده مقداری ناخالصی در این فیلترها جمع می شود که در این صورت فیلتر باید عوض شود و هزینه هایی را مدام در پی دارد. در روش اسمز معکوس آب از طریق فشار از فیلتر عبور میکند و مواد شیمیایی موجود در آب توسط فیلتر جدا می شوند. این نوع فیلتر عملکرد خوبی دارد و دستگاه دارای این فیلتر قابل اعتماد و مفید است.

دستگاه تصفیه آب از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

دستگاه های تصفیه آب خانگی با شش مرحله معمولا دارای فیلتر هایی هستند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم :
  • فیلتر پلی پروپیلن : از این فیلتر برای حذف کلیه رسوبات ، شن و ماسه ، گل و لای ، زنگ خوردگی لوله ها ، لجن و ذرات معلق تا قطر ۵ میکرون مورد استفاده قرار میگیرد.
  • فیلتر کربن پودری : از این فیلتر برای حذف کلر، سموم کشاورزی، تری هالومتان ها و مواد آلی موجود در حشره کش ها، حذف رنگ، طعم و بوی آب استفاده می شود.
  • فیلتر کربن بلاک : این فیلتر برای از بین بردن بالاترین میزان کلر و مواد سمی به کار گرفته می شود.
  • فیلتر کربن خطی : به وسیله این فیلتر طعم و بوی آب در زمان راکد بودن از بین می رود.
  • فیلتر ممبرین : به وسیله آن ۹۸٪ آلاینده ها مانند نیترات ، نیتریت ، فلزات سنگین و … حذف می شوند.
  • فیلتر قلیایی : برای بالابردن Ph آب از آن استفاده می کنند.
  • فیلتر بیو سرامیک : برای بهبود طعم و مزه و همچنین Ph آب از آن استفاده می کنند.
  • فیلتر مواد معدنی : در آخر مواد معدنی مورد نیاز به وسیله این فیلتر به آب افزوده می شود.
  • تابش پرتو افشان : در این عمل از لامپ های یو وی برای ضد عفونی ، استریلیزه کردن آب و … استفاده می شود.

فرق اسمز معکوس با فیلتر آب چیست؟

فیلتر آب فقط ذرات بزرگ مانند شن و ماسه و گل و لای و زنگ لوله ها را جدا میکند در صورتی که در روش اسمز معکوس با استفاده از یک غشاء نیمه تراوا علاوه بر جدا کردن ذرات معلق و درشت ، آلودگی های میکروبی ، ویروسی و … محلول در آب را نیز جدا می کند.

آیا سیستم اسمز معکوس باکتری، ویروس و میکروب را هم از آب جدا میکند؟

در پاسخ باید گفت بله. روزنه های غشاء ممبران بسیار کوچکتر از قطر باکتری و انگل و ویروس است و امکان عبور به آنها را نمی دهد و آنها را از فاضلاب دستگاه خارج می کند. البته بهتر است برای اطمینان بیشتر از سیستم ضدعفونی نیز به صورت مکمل با این دستگاه استفاده شود.
تصفیه آب خانگی

تصفیه آب خانگی

آیا به مواد معدنی که از آب جدا می شود نیاز نداریم ؟

بیشتر مواد معدنی مورد نیاز ما از طریق غذا و سبزیجات جذب بدن می شود و مقدار کمی از طریق آب جذب می شود که می توان آن را با مواد جایگزین به راحتی تامین کرد اما زمانی که مواد سمی وارد بدن ما شوند دیگر برای خروج آن هیچ جایگزینی وجود ندارد. در آخر همانطور که در بالا بیان شد با استفاده از یک دستگاه تصفیه آب خانگی علاوه بر تصفیه آب و داشتن آبی سالم ، می توانید بو و مزه ی آب را نیز بهبود ببخشید. با انتخاب یک دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب علاوه بر داشتن سیستم فیلتراسیون چند مرحله ای، می توانید این دستگاه مناسب آب منطقه ای محل زندگی شما نیز باشد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با خرید تصفیه آب خانگی با کارشناسان ما تماس بگیرید تا آنها شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه فیلتر های دستگاه تصفیه مراجعه نمایید .

گیج فشار

2
27 بازدید ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
مدیریت سایتمدیریت سایت
0/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *