پمپ آب خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ آب خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

در شبکه های آبرسانی شهری، روستایی و صنعتی بعضی مواقع فشار آب ورودی به ساختمان ها، مجتمع های مسکونی، تجاری یا صنعتی برای تامین آب مصرفی با فشار مورد نیاز در برخی واحد ها مخصوصا واحدهای بالاتر به اندازه کافی و لازم نیست.

به همین دلیل از پمپ های اب برای تقویت فشار آب ها استفاده می شود. در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی از پمپ آب خانگی استفاده می شود.

از آنجا که پمپ های اب خانگی به وسیله جریان برق و موتور کار می کنند به آنها الکترو پمپ آب خانگی نیز گفته می شود و دور موتور آنها معمولا ۳۰۰۰ دور در دقیقه است.

در این مقاله سعی داریم تا در ارتباط با پمپ آب خانگی و روش انتخاب و نصب آن مطالبی را به شما ارائه دهیم.

پمپ آب خانگی چیست؟

پمپ های خانگی در گروه پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار دارند. از پمپ آب خانگی به منظور افزایش فشار آب در مصارف مسکونی استفاده می گردد. این مصارف می تواند شامل تقویت فشار آب خانگی و یا آبیاری و باغبانی در ابعاد کوچک باشد.

الکترو پمپ های خانگی می تواند برای یک واحد مسکونی به صورت مجزا و یا مشترک استفاده شود.

پمپ های خانگی به تنهایی قابل استفاده نیستند و حتما باید از یک سیستم کنترلی برای قطع و وصل و یا تنظیم دور الکتروموتور استفاده شود.

انواع پمپ های خانگی کدام اند؟

  1. پمپ آب خانگی یک اسب : این پمپ ها در ساختمان های سه طبقه ۶ واحده با حداکثر متراژ ۷۵ متر نصب می گردد.
  2. پمپ آب خانگی یک اسب دو پروانه : این پمپ برای مصرف در ساختمان های چهار طبقه هشت واحده با حداکثر متراژ ۷۵ متر نصب می شود.
  3. پمپ آب خانگی یک و نیم اسب : این پمپ ها در ساختمان های پنج طبقه ۱۰ واحد با حداکثر متراژ ۱۰۰ متر نصب می شود.
  4. پمپ آب خانگی دو اسب : این پمپ ها برای مصرف در ساختمان های پنج طبقه ۱۴ واحد با حداکثر متراژ ۱۰۰ متر نصب می شود.
  5. پمپ آب نیم اسب

انتخاب پمپ آب خانگی بسته به چه مواردی است؟

  1. تعداد طبقات ساختمان
  2. تعداد واحد ساختمان
  3. متراژ هر یک از واحدها
  4. محل قرارگیری پمپ در ساختمان
  5. طول مسیر لوله کشی در داخل ساختمان
  6. سایز لوله های کار شده در ساختمان و …

بهترین پمپ آب را چگونه انتخاب کنیم؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که بهترین پمپ را چگونه انتخاب کنید؟ اگر شما پمپ فشار قوی با دبی بالا انتخاب کنید علاوه بر صرف هزینه های سنگین ممکن است تاسیسات خانه شما را نیز خراب کند و اگر از پمپ با فشار کم استفاده کنید ممکن است نیاز شما را برآورده نکند.

به صورت تجربی برای انتخاب پمپ می توان گفت برای طبقات اول و دوم با متراژ کم پمپ محیطی یا یک اسب پیشنهاد می شود و برای طبقه سوم و چهارم با متراژ کم نیز می توان از پمپ های بشقابی ۱ تا ۱.۵ اسب بخار استفاده کرد و برای طبقات بالاتر بسته به نوع متراژ می توان از پمپ جتی استفاده نمود.

راه اندازی پمپ آب خانگی چگونه است؟

برای راه اندازی پمپ های خانگی تا سه طبقه از ست کنترل استفاده می شود که چندین مزیت دارد که از مهم ترین مزیت آن می توان به هزینه کم و فضای کمی که میگیرد اشاره کرد اما برای طبقات بالاتر از سه طبقه باید از منبع انبساط استفاده شود.

راه اندازی پمپ آب با ست کنترل آسان است اما برای راه اندازی منبع انبساط باید یک متخصص باشد تا آن را نصب کند. این نکته را بدانید که حتما باید قبل از پمپ و بعد از کنتور یک مخزن برای جمع آوری آب داشته باشید که دو مزیت را به همراه دارد :

  • اینکه آب لوله شهری با مکش به سرعت خالی نمی شود و همسایه ها دچار مشکل نمی شوند.
  • پمپ در این حالت بدون آب نمی ماند و از سوختن زودهنگام آن جلوگیری می شود.
  •  

محل نصب پمپ های خانگی کجاست؟

محل نصب پمپ ها باید جایی باشد که علاوه بر تهویه مناسب در مقابل نفوذ گرد و غبار و رطوبت و یا تابش نور خورشید محافظت شود. با توجه به صدایی که پمپ ها دارند بهتر است در فضایی بیرون از واحد مسکونی مثل موتورخانه ها نصب شود و یا اگر مجبور به نصب آن در داخل هستید بهتر است از فضای بالکن یا تراس برای این کار استفاده کنید.

این را نیز بدانید که از نصب آن در فضاهایی مانند حمام که احتمال نفوذ رطوبت و آب به داخل آن هست جدا خودداری کنید و این را بدانید که به هیچ وجه قبل از کنتور آب پمپ را نصب نکنید.

پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی

چند نکته مهم در استفاده از پمپ ها به شرح زیر می باشد:

  • مکش آب از سطح پایین تر از محل نصب پمپ علاوه بر کاهش راندمان ممکن است باعث بروز پدیده کاویتاسیون شود.
  • تراز بودن کامل و افقی کلیه پمپ های آب ، آبرسانی، جتی و … در دوام عملکرد پمپ بسیار موثر می باشد زیرا در صورت تراز نبودن پمپ، قطعات آن از حالت بالانس خارج می شود و پمپ را دچار مشکل می کند.
  • برای جلوگیری از بازگشت آب سیستم به سمت پمپ ها نصب شیر یکطرفه بصورت افقی در مسیر آب خروجی از پمپ ها الزامی می باشد.
  • بازدیدهای ماهانه و روغن کاری تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری پمپ خواهد داشت.
  • به این نکته حتما توجه کنید که پمپ های آب نباید به هیچ وجه بدون آب کار کنند زیرا باعث سوختن پمپ ها می شود.

در نتیجه مطالب بالا شما باید در هنگام خرید پمپ های خانگی بسیار دقت کنید و حتما برای خرید آن یک متخصص نیاز است تا شما را راهنمایی کند. شما می توانید از کارشناسان ما مشاوره دقیقی بابت خرید پمپ های خانگی خود بکنید تا آنها شما را راهنمایی کنند. برای این کار با ما تماس بگیرید.


برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه نکات پمپ های آب خانگی مراجعه نمایید.

[title style=”center” text=”مقالات مرتبط”] [blog_posts style=”normal” type=”row” columns=”3″ columns__md=”1″ ids=”1186,665,1627″ image_height=”56.25%”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *