علل رسوب گذاری پمپ آب

امروزه به دلیل کاهش فشار اب و نیز کمبود آب مصارفی افراد درصدد رفع این مشکل ار پمپ‌های آب  با مکانیزیم پیشرفته بهره گرفته اند. که سبب می‌شود انرژی سیالت با فشار بیشتری در سیستم هیدرولیکی در جریان باشند، اما گاهی ممکن است؛ پمپ آب درزمان کارر کردن صدای عجب به همراه داشته باشند، یا به صورت نرمان و طبیعی عملکردی نداشته باشد، دراین صورت پمپ آب با مشکل رسوب گذاری مواجه می‌باشد.  نا گفته نماند؛ عوامل متعددی همچون پمپ نامرغوب و خرابی قطعات و غیره  سبب فرسایش پمپ آب گردیده است. اما عوامل اصلی خرابی پمپ ای اب ته‌نشین شدن املاح مواد معدنی در  پی اچ اب می باشند که در هنکام مکش سیالات از چاه های عمیق  با آب ترکیب شده اند.ما در این مقاله قصد داریم توضیحات کاملی در خصوص علل رسوب گذاری پمپ آب و فرسایش پمپ آب ارائه دهیم، سپس با ما همراه باشید.

عوامل متعدد رسوب گذاری اب

عوامل متعددی سبب رسوب گذار پمپ های آب گردیده است که در مباحث بعدی به ذکر آن‌ها پرداخته ایم‌.

اب تصفیه نشده

یکی از عوامل رسوب گذاری پمپ‌های آب، آب ‌های تصفیه نشده می باشد، همانطور که می دانیم؛ همواره کشور ما با  مشکل کمبود  آب تمیز پاکیزه جهت تامین آب مصرفی و غیره مواجه می باشد بدین سان پی اچ آب‌های   جاری در سیستم لوله کشی سیالات بسیار مضر و سرشار از کلر هستند،  که سبب ته نشین شدن سیلیکات و مواد شیمایی در  پی اچ آب می شوند. در نتیجه منجر به رسوب گذاری می‌گردند. تا گفته نماند این عوامل سبب کاعش عملکرد نیروی، آب گرفتگی لوله های سیالات، ترک خوردکی و فرسایش پمپ ها و غیره  می گردد. بنابراین درصدد رفع این مشکل برترین گزینه استفاده از دستگاه تصفیه اب می باشد.

انالیز اب

همانطورکه می دانیم، آب‌ها به صورت طبیعی از لایه های خاکی عبور میکنند، به همین دلیل املاح معدنی که سرشار از  کلرید و سولفات‌های غلیظی هستند؛ را به همراه دارند. سولفات های موجود در پی اچ  آب یکی از عوامل  رسوب گذاری در پمپ‌های آب  می باشد، زیرا این ذرات  در ذرات‌ در لوله‌های پمپ آب تجمع گردیده و   سبب افزایش خوردگی آب می گردد، در ضمن  مواد معدنی حتی پس از تصفیه اب بواسیله سیستم های تصفیه همواره در آب‌های اشامیدنی  موجود می باشند، بدین سان پمپ‌ها همواره در معرض رسوب گذاری می باشند.

ترکیدگی لوله های اب

همانطور که در مباحث بالا بیان نموده ایم پی اچ اب همواره سرشار از کلرو کلسیم . منیزیم و سولفات هستند، که سبب ترکیدگی و سوراخ شدن لوله های اب میگردد. در این صورت لوله های اب دچار رسوب گذاری شده اند ودر نتیجه ته نشین شدن این ذرات در لوله‌ها منجر به رسوب گذاری پمپ‌های آب می گردد.

پمپ‌های نا مرغوب

یکی دیگر از علل رسوب گذاری پمپ آب، استفاده از پمپ‌های نامرغوب و بی کیفیت می‌باشد، زیرا قطعات ای نوع پمپ ‌ها از متریال بی‌کیفیت و نامرغوب تهیه شده‌اند، در نتیجه مکش و نیروی سیالات بسیار کاهش یافته، در ضمن ذرات مضر پی اچ آب را جذب نموده‌اند و در نتیجه  منجر به رسوب گذاری و فرسایش آب و لوله‌های پمپ می‌گردند.

عدم انجام سرویس دهی منظم پمپ ها

پمپ آب دائما تخت هر شرایطی با آب های موجود در خط لوله در تماس است؛ بنابراین غیر ممکن است، دچار فرسایش یا خوردگی نشود، لذا برخی از قطعات داخلی محصول در برابر عوامل عناصر موجود در آب همچون اکسیژن و هیدروژن آسیب پذیر هستند. از این رو می بایست در بازه های مشخصی از سال به سرویس و تعمیر پمپ بپردازیم، تا در زمان کوتاهی مجبور به خرید مجدد محصول نباشیم.

رسوب زدایی پمپ‌های آب

پمپ‌‌های آب وظیفه جابجایی سیرکولاسیون و نیز تامین آب های مصرفی را به عهده دارند، امروزه آب‌ها‌ی که  در سیستم هیدرولیک جاری هستند ؛ سرشار از املاح معدنی نظیر سولفات و کلرید غلیظ، کلر مضر و غیره  می‌باشند، که سبب رسوب گذاری تاسیسات و لوله‌های پمپ می‌گردد، که مهم‌ترین مشکل تاسیسات آب در آپارتمان‌ها و مزارع بشمار می‌آیند، در این صورت افراد درصدد رفع آن از رسوب زدایی بهره می‌گیرند.

 

سخن آخر

پمپ در مصارف صنعتی و خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه سبب گردش سیالات در خط لوله می گردند. از این رو مشتریان عزیز باید نسبت به تعمیر و سرویس دستگاه حساس و مصمم باشند، تا به افزایش راندمان تولیدی و سلامت شبکه آب رسانی یا خط تولید یاری برسانند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *