بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ یا بوست پمپ اصطلاحی است که احتمالا آن را شنیده‌اید. این اصطلاح مربوط به یکی از انواع پمپ‌های آب است که عملکرد مهمی در آبرسانی به خصوص در فضاهایی که فشار آب نوسان زیادی دارد و آب در همه جا یکسان نیست، دارد. البته همه پمپ‌ها از نوع بوستر نیستند اما بوستر پمپ بودن پمپ‌های آب در یک ساختمان به عملکرد بهتر پمپ آب و تامین آب کافی ساختمان کمک می‌کند. در این مطلب از ارس رود قصد معرفی این قطعه را داریم، بنابراین اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که بوستر پمپ چیست و چه عملکردی دارد با ما همراه باشید.

بوستر پمپ چیست؟

معضل کمبود آب و کاهش فشار آب یکی از مشکلات جدی این روزها است که در موقعیت‌های خاص مانند ساختمان‌های مرتفع، مجتمع‌های مسکونی و فصل‌ تابستان که مصرف آب بیشتر است، افزایش پیدا می‌کند. راه حل این موضوع کم مصرف کردن و درست مصرف کردن آب است اما گاهی آب آنقدر کم و کم فشار است که حتی به مصرف آن نمی‌رسیم، در چنین شرایطی با نصب یک پمپ آب می‌توان منبعی برای تامین آب داشت.

پمپ آب را در خود ذخیره می‌کند و در زمان قطعی آب یا کم آبی، مورد نیاز را تامین می‌کند. همچنین با ذخیره‌سازی آب و انتقال آب از منبع به لوله‌ها فشار آب داخل لوله‌ها را چندین برابر می‌کند. به علاوه در مجتمع‌های مسکونی رسیدن آب از لوله کشی زمین به طبقات بالا کار بسیار سخت است و بدون وجود پمپی که با فشار مطلوب آب را به طبقات بالا برساند، تقریبا در زمان‌های پر آب سال هم، آبی به طبقات فوقانی نمی‌رسد.

از این رو وجود پمپ آب در ساختمان‌ها و فضاهای امروزی یک موضوع ضروری است اما گاهی همین پمپ آب هم دچار مشکل می‌شود. پمپ آب مورد نیازی که برای تامین آب پرفشار نیاز دارد را از آب شهری دریافت می‌کند و در نوسان فشار آب شهری باعث کم و زیاد شدن آب پمپ می‌شود. برای حل این مشکل یکی از مشکلات شایع مجتمع‌های پر تعداد مسکونی است از بوستر پمپ استفاده می‌کنند.

عملکرد بوستر پمپ چیست؟

حال که به این سوال پاسخ داده شد که بوستر پمپ چیست نوبت به توضیح عملکرد این محصول می‌رسیم. همان‌طور که گفته شد امروزه در تمام مجتمع‌های مسکونی از پمپ آب برای تامین آب ساکنین استفاده می‌شود. در مجتمع‌های کم واحد که ساکنین زیادی ندارند یک یا چند پمپ به تنهایی آب مورد نیاز ساختمان را تامین می‌کند.

در چنین مجتمع‌هایی مشکل کم آبی تنها زمانی شدت پیدا می‌کند که تمام ساکنین در خانه باشند و آب به طور همزمان استفاده شود. در غیر این صورت دسترسی به آب همیشگی با فشار خوب و متوسط اما نوسان است. در مجتمع‌های تجاری، مسکونی پر تعداد و مجتمع‌هایی که در نزدیکی یک استخر، کارخانه یا واحد صنعتی و… وجود دارند اما اوضاع متفاوت است.

چنین مجتمع‌هایی در هر حالت با مشکل کم آبی مواجه می‌شوند و در صورتی که بوستر برای یکسان سازی فشار آب وجود نداشته باشد، در زمان اوج مصرف حتی احتمال قطعی آب‌ واحدهای بالاتر هم وجود دارد. در چنین شرایطی وجود پمپ‌هایی که به طور موازی آب را از سمتی دریافت کرده و از سمت دیگر پرفشار خارج کنند، اهمیت زیادی دارد و این وظیفه بوسترها است.

اجزای بوستر پمپ

بوستر پمپ‌ها هم مانند دیگر قطعات و محصولات از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. آشنایی با اجزای این پمپ‌ها هر چند در کاربرد آن‌ها تاثیری ندارد اما در زمان خرابی کمک می‌کند که قطعه آسیب دیده را زودتر و راحت‌تر مشخص کنید و هر چه سریع‌تر برای تعمیر آن اقدام کنید. از اجزای بوستر پمپ‌ها که در تمام انواع این محصول نیز موجود است، موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • پمپ‌ها که با توجه به نوع، خروجی و اندازه بوستر پمپ تعداد آن متفاوت است
  • شاسی اصلی و بدنه بوستر پمپ که بوستر، قطعات و پمپ‌ها روی آن سوار می‌‌شود
  • کلکتور
  • مکش
  • تجهیزات مخصوص کنترل فشار
  • تابلوی برق کنترل
  • مخرن آب که در بوستر پمپ‌های تخصصی و حرفه‌ای برای ذخیره آب استفاده می‌شود و زمانی که فشار آب زیاد باشد، آب را در آن ذخیره می‌کند تا در زمان کمبود آب از منبع ذخیره استفاده شود.

این وسیله با برق کار می‌کند. برق مصرفی بوستر پمپ در نوع دور ثابت 220 ولت و در نوعی که دور آن متغیر است و به فشار آب بستگی دارد 380 ولت است.

ارس رود

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *