انواع پمپ  و کاربرد آن در صنعت

پمپ وسیله ای قدرتمندی است؛ که بواسطه‌ی قطعات مکانیکی سبب انتقال سیالات به بخش متعدد و نیز سیستم هیدرولیک میگردد. تلمبه‌های دستی  مبتدی‌ترین وسیله انتقال آب، در دوران باستان یوده‌اند؛ که بشر از آن بهره می‌گرفتند، اما امروزه با پیشرفته تکنولوژی افراد برای تامین انرژی مصارفی از پمپ‌های پیشرفته  با مکانیزم متفاوت بهره گرفته ‌اند، که سبب می‌شود، انرژی سیالات با فشار و قدرت بالاتر در سیستم لوله کشی آب در جریان باشد.در این مقاله به بررسی انواع پمپ  و کاربرد آن در صنعت پرداخته ایم.

به صورت مختصر، از پمپ‌ها برای انتقال انرژی مکانیکی به سیستم هیدرولیک و سیالات بهره گرفته می‌شود، که براساس توان و دبی در این سیستم طراحی شده‌اند، ونیز کاربردی متنوعی عرضه نموده‌اند، به همین منظور در سیستم سیالات و لوله کشی ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها، زمین کشاورزی، صنعت و غیره  برای افزایش انرژی آب از آن‌ها بهره گرفته شده است.

براساس مباحث فوق پمپ‌ها در انواع متعدد تهیه شده‌اند، در این خصوص مطالب مفیدی قابل بیان است، چنانچه به دنبال برترین‌ها هستید؛ با ما همراه باشید.

 

انواع پمپ‌ها

پمپ‌ها براساس نحوه عملکرد به پمپ‌های  دینامیک و نیز پمپ‌های جابجایی مثبت تقسیم می‌شود، که هر کدام از دارای زیر مجموعه‌های متعددی می‌باشد، که از جمله موارد ذیل هستند:

پمپ‌های دینامیک متعدد و متنوع بوده‌اند از جمله : پمپ‌ سانتریفیوژ، سانتریفیوژ عمودی، سانتریفیوژ افقی، پمپ‌ها‌ی شناور، سیستم‌های آتش نشانی می‌باشند.

پمپ‌های سانتریفیوژ

پمپ‌های سانتریفیوژ به دلیل عملکرد ساده و سریع و همچون عمر بالایی که دارند، پر کاربردترین پمپ‌ها در صنعت می‌باشند، این پمپ‌ها  همان پمپ‌های گریز از مرکز می‌باشند و که بواسطه موتور الکترونیکی، انرژی را دریافت نموده‌اند و نیز بر اساس همین نیرو سیال‌ها به حرکت در آمده‌اند و در ادامه  سیال‌ها  این انرژی را به پروانه پمپ انتقال داده است و در نتیجه سیالات با سرعت بیشتر و قدرت بالا از لبه‌های آن خارج می‌شوند، در ضمن به دلیل اینکه سبب انرژی الکترونیکی گردیده، به عنوان نیروی گریز از مرکز شناخته شده‌اند.

پمپ سانتریفیوژ نیز براساس کاربری متنوعی که عرضه نموده‌اند به پمپ‌های افقی، خودمکش، تک مرحله‌ای و غیره طبقه بندی شده‌اند.

این پمپ‌ها به دلیلی اینکه جریان هموار و یکنواختی را ایجاد می‌کنند، برای ایجاد دبی بالا در هدهای پایین طراحی شده‌اند، از جمله تامین اب برای مصارف کشاورزی و آبیاری و غیره.

پمپ‌های شناور

پمپ‌های شناور؛ خودمکش بوده‌اند؛ نیز قابل نصب در سطح پایین و بالای سیالات می‌باشند، این پمپ به طور معمول در درون مخزن‌های مورد نظر قرار میگیرند، نا‌گفته نماند، درصورت خرابی و تعمیر بسیار مشکل ساز و دشوار می‌باشند.

از ویژگی بارز این پمپ‌ها که سبب تنظیم حرارت شده است؛ محافظه خنک کننده روغنی آن نیز می‌باشد.

پمپ سانتریفیوژ عمودی

این پمپ‌ها به صورت توربین و چند مرحله‌ای می‌باشند و نیز به دلیل اینکه سبب افزایش انرژی و نیروی سیال می‌شوند، در صنعت کشاورزی و معادن برای بهره برداری بسیار پر کاربرد بوده‌اند.

از ویژگی بارز این پمپ‌ها می‌توان، به کوچک بودن آن اشاره کرد، زیرا قابل نصب در هر نوع دستگاهی از جمله کارواش‌ها، دستگاه روغن کاری و غیره می‌باشد  و در ضمن  برای سیالات با خلوص بالا طراحی شده‌اند، زیرا تنها با یک موتور انرژی را به پروانه‌ها انتقال می‌دهند.

در پمپ‌های چند مرحله‌ای، پروانه بسیار متعدد بوده‌اند و نیز به صورت سری رو یک محور طراحی شده‌اند که سبب شده سیالات با سرعت و انرژی بیشتری تخلیه شوند.

 

پمپ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پمپ آتش نشانی

همانطور که از نام این سیستم مشخص است، بیشترین کاربرد آن برای محال کردن آتش در ساختمان‌های مسکونی، اداری و نیز برای آبیاری زمین کشاورزی و غیره می‌باشد.

پمپ‌های جابجایی مثبت

این پمپ‌ها برای پر کردن حفره که توسط پلانجر ایجاد می‌شوند؛ طراحی شده‌اند و نیز سیال در سیستم هیدرولیک از یک سمت با حجم ثابت به داخل پمپ کشیده و نیز براساس نوع پمپ در پایان هر سیکل از سمت دیگر تخلیه می‌شوند.

این پمپ بر خلاف پمپ‌های دینامیک، عملکرد پایین‌تری دارندو برای سیالات با ویسکوزیته بالا طراحی شده‌اند.

پمپ‌های جابجایی مثبت از جمله پمپ‌های رفت و برگشتی، دیافراگمی، دو پلکس، بیستونی و پلاجری و غیره می‌باشند.

پمپ رفت و برگشتی

این پمپ‌ها بواسطه میل لنگ‌ها پیستون‌های را ایجاد می‌کنند و نیز براساس انرژی هیدرولیک سیال را به صورت رفت و برگشت به طرف بالا و پایین هدایت نموده‌است.

پمپ دیافراگمی

این پمپ؛ بواسطه غشا دیافراگم سبب ایجاد فشار به سطح بالا و پایین دستگاه می‌شود و این غشا باعث شده‌است، سیال به داخل مخزن پمپ وارد شود و نیز به سرعت در پایان سیکل تخلیه شود.

کلام پایانی

براساس مطالب فوق در خصوص پمپ‌ها و کاربرد آن‌ها توضیحاتی بیان شده‌ است، اما چنانچه مایل هستید، از پمپ‌ها برای تامین انرژی مصارفی بهر‌ه مند شوید، بهتر است از فروشگاه معتبر خریداری نمایید، پیشنهاد ما به شما فروشگاه ارس رود می‌باشد؛ برترین برند پمپ ‌ها در فروشگاه خود عرضه نموده‌اند.

 

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *